lämpligt foder
Hej!
Jag har nyligen köpt två marsvinsungar och jag känner mig rådvill gällande vilket basfoder jag ska ge dem. Har kollat utbudet på Granngården och Arken Zoo och det gjorde mig inte klokare.
Jag förmodar att det som är bäst att ge dem, är det som är så naturligt som möjligt, utan massa tillsatser. Vet att de inte ska äta fröblandningar då de kan bli feta av det.
Jag ger dem färska grönsaker morgon och kväll. Oftast blir det vitkål och röd paprika, så jag är ganska säker på att de får i sig tillräckligt med c-vitamin.
Till min fråga:
Vilket basfoder ger ni till era marsvin? Märke/inköpsställe.
Med vänlig hälsning Hanna
Basfoder = hö.
Plus bra grönsaker.
Sedan utöver det är kompletteringsfoder bara. Jag ger havregryn :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som Frida säger, hö är basfödan för marsvin. Minst 80% av deras kost ska bestå av hö :) Sen är det grönsaker för c-vitamin och om det behövs, för växande marsvin eller de som har svårt att hålla vikten, så kan du ha havregryn eller kornkross tex.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Förutom hö och grönsaker får mina pojkar kornkross. Jag köper i 20-kilossäck på Granngården. Länkar till en bra artikel om alternativa kraftfoder. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder
Tack ska ni ha för era svar!
Oj, jag skrev visst "basfoder" det jag menade var "kraftfoder/kompletteringsfoder" :-)
Hö har dom fri tillgång på. Byter det en gång om dagen :-)
Blev helt osäker när jag läste på alla påsar på Granngården och Ica.. "tillsatser" hit och "tillsatser" dit. Vill ju veta vad det är jag serverar till de små liven.
Kornkross och havregryn får det bli 😃
#3 Hur mycket kornkross ger du ett marsvin/dag? :-)
#5 De har fri tillgång till kornkross. Gissningsvis äter de tillsammans ungefär en halv deciliter om dagen, och de är två stycken.
Jag ger kornkross till dom som kraftfoder, strör ut det över hela buren så de får lite berikning samtidigt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack så mycket för era svar :)

Jag ger mina marsvin hästfodret krafft müsli. Vet många uppfödare som gör de med. Marsvinen bara älskar de 😀
Vi ger vår marsvin hö när det är slut, dagligt friskt vatten och sen 2 matskedar per marsvin med "Complete Cavia" pellets från Arken Zoo per dag. Vi har 2 marsvin så jag ger 2 matskedar på morgonen och sen 2 på kvällen. När de är små (Under 1 år) så kan man ge lite mer mat en 2 matskedar.
Ändrat kosten för mina svin, nu går dom på hö, grönsaker och pellets från oxbow.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Mina får oxbow, har hört mycket bra om det!
#11 och 12 Oxbow har jag hört ska vara väldigt bra med,men var köper man det? Inga djuraffärer jag har varit inne i har det.