Bada marsvin.
Jag funderar på att bada mina små marsvin men jag vet inte om man ska ha en balja åt dem så att dem får bada i den eller om man ska bada dem i duschen.
Hur brukar ni bada era marsvin?
Om de är smutsiga i rumpan så brukar jag bada de i handfatet. Jag fyller det med lite vatten som ska vara lite varmare än ljummet och sen så håller jag i framtassarna och tvättar rent rumpan. Jag kanske gör det 1 gång i veckan. Men när de ska torka så tar jag en liten handduk och värmer de och sen får de springa runt lite och innan de ska hoppa in i buren så fönar jag de, jag tar en hårtork på lägsta nivån (Tror man säger så) och blåser lite vid rumpan. Marsvinen tycker om det jätteskönt. Men jag badar bara ett i taget. När jag ska tvätta kroppen så har jag köpt ett smådjurs schampo som jag använder, jag brukar bada de i badkaret då. Samma temperatur som när jag tvättar de i handfatet. Jag tvättar inte för nära ansiktet och sen gör jag samma sak när jag ska torka de, jag tvättar de bara hela kroppen typ varannan månad, för man ska inte göra det för ofta. //Ellen
Jag badar mina marsvin i diskhon, och bara när deras talgkörtel behöver rengöras. Det blir kanske en gång i halvåret ungefär.
Jag har en vask i badrummet som jag badar dem i. Har en handduk i botten för att de inte ska halka runt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.