Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 766 ggr
Toffie.cupcake
0

Hyperaktivt marsvin?

Hej! Jag har två marsvinspojkar (helsyskon) på drygt ett och ett halvt år. Den ena (Simba) vill nästan alltid gosa och är hur mysig som helst. Däremot den andra (Zorro) har väldigt svårt att slappna av. Han gillar inte när man håller fast honom utan ett fåtal gånger funkar det att kela med honom om han får ligga i mitt knä och känna frihet att kunna gå när han vill. Han har alltid varit sådan, det har självklart blivit lite bättre sen han var liten, men hans bror i jämförelse har ju blivit mycket lugnare. De har alltid bott tillsammans och haft samma uppväxt. Nu undrar jag om hyperaktivitet och andra "Diagnoser" förekommer hos marsvin, och finns det någon möjlighet att han har en sådan. Är det nån som känner igen sig? 😀

Lillyrod
0

Alla marsvin gillar inte att mysa. Det behöver inte vara något fel för det. Diagnoser som du menar är nog förbehållet människan : )

Ljungåsen
0

Ett av mina marsvin är hyperaktivt, han fyller strax två år och först nu kan han sitta still kortare stunder i knät utan att äta samtidigt. Även i buren ät han väldigt mycket mer aktiv än sin kompis och om han inte får komma ut och springa på golvet ofta så blir han jättejobbig. Jag ser det som en del av hans personlighet.

Toffie.cupcake
0

Okej, tack så mycket för era svar!😃 När han är hemma i buren tillsammans med brorsan så mår han alltid bra, vilket gör mig glad iallafall eftersom det visar att han har sina trygga punkter i livet.  Det verkar ju inte heller vara helt ovanligt🙂