Avknäckta undertänder?
Jag väger min lilla Pia varje dag och så sent som idag så märkte jag att något var riktigt på tok. Igår vägrade hon äta sallad, hon kunde stoppa in det i munnen men åt inte sedan. Igår på morgonen när jag vägde henne så vägde hon 535 och idag så väger hon 320. Så jag började titta igenom henne och märkte att det gick att vicka på hennes undertänder. De är avknäckta nere vid tandköttet! Ska mata henne med fruktpuré när jag varit och handlat det. Ska ringa vet imorgon eftersom att det är söndag idag. Hört att tänderna växer fort men kommer hon utan undertänder? Hur farligt kan det vara? Hö är en viktig föda och det kan hon ju inte äta nu. Vad ska jag göra?
Bra att du tänker ringa veterinären. Köp Critical Care, det är ett pulver du blöter upp med vatten och funkar som näring när smådjur har problem eller är sjuka. Det är bra att ha om sådana här saker inträffar. Det borde finnas hos veterinär, där köpte vi en gång, annars får du beställa hem (se länk). Det är jätteviktigt att marsvinet får i sig näring, det tar inte allt för lång tid innan det går utför. Du kan även göra puré av kokt broccoli och kokt morot. Allt detta behöver du en matspruta till. Lättast är kanske att köpa ut Critical Care + matspruta hos veterinär.
Lycka till!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Tänder växer riktigt fort, se bilder i den här länken. http://www.guinealynx.info/teeth_broken.html Under tiden så måste marsvinet äta. Ofta räcker det att klippa hö i små bitar, eftersom tuggtänderna sitter innanför och fortfarande fungerar som de ska. Samma med grönsaker. Skär i små bitar eller riv på grova sidan på rivjärn. Kligröt brukar också gå ner. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d7163b7b9cb4622440722f9-kligrot Även om hon kommer till veterinären imorgon så måste hon äta idag. Critical Care är jättebra om ingenting annat fungerar.
Det är ingen fara och sånt som kan hända. Testa att vicka på tänderna och se om du kan få lös dem. Tänderna växer ut riktigt fort så hacka/riv grönsakerna ett tag bara så är det snart bra igen :)
Det som jag tycker är alarmerande är den enorma viktminskningen som beskrivs i #0. Om marsvinet tappat så mycket på så kort tid är det klokt att ta henne till veterinären. Bara brutna tänder, som upptäcks i tid, brukar inte vara någon större fara.