Skadad?
Har du henne ensam eller i grupp med andra marsvin? Kan någon ha bitit henne?
#1 Hon har sedan hon kom hit (slutet av januari) bott tsm med en annan marsvinshona. Dem brukar småtjafsa ibland och den andra kan ibland "borra" in nosen i hennes päls och slicka henne. Men det är möjligt att den andra kan ha bitit henne. Om det nu är så, vad ska jag göra?
Tror också att det andra marsvinet orsakat såret. Håll rent och håll koll så att det inte blir mer bråk. Ett tips är att bada marsvinen, och möblera om duktigt i buren. Många bråk beror på tristess, och kan avvärjas om boendet förändras.
Det ser ut som ett bett. Gör koksalt (1 dl till 1 krm salt, havssalt utan jod är bäst) och skölj ordentligt med en medicinspruta utan nål. Använd tops dränkta i koksalt och gnugga försiktigt på såret så att det håller sig öppet. Då läker det inifrån och ut.
Ser precis likadant som på våran tjej! Då är det inte blodigt, utan mer var om man säger det så.. Det sitter vid äggstocken. Hon hade det när vi fick henne också, och nu har hon haft det nästan 3 år skulle jag tro. Hade också en tråd om detta och folk trodde också att det var från ett bråk, men lite skumt skulle jag säga att det är.. Liksom som en grop, och "den perfekta cirkeln" och sen så försvinner det ju aldrig, nya massor av var bildas och en liten skorpa ovan på det. Hon tycker det gör ont när vi håller på där, men det är ju kanske inte så kontstigt. Lägger in en bild, så du kan se om det är samma sak hos dig, och det är när jag tvättat ut allt var osv. c:
animal power <3
#5 3 år?! Jag hoppas verkligen att ni har varit och kollat hos veterinären.
#3 Tack, det ska jag göra! Jag brukar möblera om nästan varje gång buren städas, så det är nog inte det… däremot så har hon på bilden börjat att hoppa på den andra, så den andra tillslut kanske blev lack och bet henne.
#4 Tack så mycket, men kommer det inte att svida med salt?
#5 Ja, det ser nog ut så när det inte är så rött… ni vet inte vad det är? /:
#9 nä vi vet inte vad det är.. :/ Ska fråga mina föräldrar igen om vi kan åka till vet! Hoppas att det löser sig med din lilla tjej c:
animal power <3
#8 Det är bättre att det svider och blir rent. Precis som #4 skriver är det viktigt att såret läker inifrån och ut.
#10 Okej, hör gärna av dig sedan om hur det gick. Mina grisar och jag önskar er lycka till! (: #11 Okej, du har rätt (med lite belöning går det nog bra). Ska testa nu, hoppas verkligen att det funkar. (:
#8 Jag har aldrig upplevt att det skulle svida med koksalt. Saltet är till för att göra det otrivsamt för bakterier🙂