Tandproblem?
Hej!
Det var ett tag sedan jag kikade in. Känner att jag behöver lite tips och råd angående min hane på 6 år som jag såg har problem med ena tanden nere. Det ser ut som att den har spruckit(?) längs med kanten, samt att det saknas en liten del av tanden. Han ''bröt'' samma tand för ett halvår sedan ungefär, men då växte den ut och blev som vanligt. Jag undrar om jag bör ta honom till vet? Vad gör dem med honom i så fall? Han är sig själv, fin i päls och ögon. Äter och dricker som han alltid har gjort då han är väldigt matglad. Bifogar en bild jag lyckades ta.
Tacksam för all hjälp.
Mvh, Linnéa
Har också haft marsvin med tandflisa. Fick den kollad hos Marianne Tornvall och det var lugnt. Inget behövde göras. Tycker att du iallafall ska kolla vad veterinären säger, för det kan ju finnas något neri som inte du kan se.
#1 Okej, tack så jättemycket för ditt svar! Ska ringa på måndag och höra med min veterinär.
Brutna tänder ser ofta mycket värre ut än det egentligen är. Om marsvinet verkar må bra och äter som han ska så är det ingen fara. För mer info, se här. http://www.guinealynx.info/teeth_broken.html
Lycka till! Glöm inte att uppdatera👍
#3 Okej. Läste i den du länkade om att brist på C-vitamin kan orsaka dåliga tänder. Han får kornkross och havregryn, lite Oxbowpellets ibland för att hålla en bra vikt med tanke på hans ålder. Han och burkompisen får grönt varje dag i måttlig mängd. Bör man ge C-vitamintablett som de skriver om? #4 Lovar! ;-)
#3 Jag ger mina pojkar en skiva gurka med askorbinsyra på varje morgon. Ett par korn askorbinsyra täcker hela dagsbehovet av c-vitamin. På så vis kan man vara säker på att de får den c-vitamin de behöver, och grönsakerna blir bara en bonus.
#6 Okej, ska testa det!
#4 Lovade ju att uppdatera! Sedan jag började ge honom några korn askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon har den "delen" av tanden vuxit ikapp resten av tanden och börjat få samma vita färg! Har inte ändrat något annat i hans kost så det måste ha gjort susen :-) Tack så jättemycket igen för tipset #6!
#8 Roligt! Tack för att du uppdaterade!
#8 Kul att det fixat sig!