För korta tänder!
Mitt marsvin fick svårt att äta. Det tog länge för honom att tugga och han betedde sig väldigt konstigt varje gång han åt något. Tre veckor tidigare hade han drabbats av c-vitaminbrist men han piggnade på sig riktigt bra. Jag blev såklart orolig nu när han fick svårt med maten så jag ringde veterinären och vi fick komma in dagen efter. Veterinären bedömde att hans tänder var för långa, så dom klippte båda övre och båda nedre. Sen sövde dom ner honom och slipade även kindtänderna. Men detta resulterade i att han nu inte kan äta något alls. Hon måste ha gjort tänderna på tok för korta!!! Vad kan jag stödmata honom med?? Och hur länge tar det för tänderna att växa ut igen? :( han vill inte röra på sig destu mer efter veterinär besöket, sitter mest still med uppburrad päls.. Så han mår inte bra!
Stackars liten. Om marsvinet inte äter så måste du stödmata. Det som är bäst att stödmata med är Critical Care, som brukar finnas att köpa hos veterinären. Har man inte tillgång till Critical Care så kan man mosa pellets och blanda med vatten. Allt du behöver veta om stödmatning finns på nedanstående länk.
http://www.guinealynx.info/handfeeding.html
Jag tror inte att problemet beror på för korta framtänder, utan på ont i munnen av slipningen av kindtänderna. Fick du inte utskrivet metacam? Om det är så att framtänderna är korta så växer de fort ut till normal längd.
Håll koll på vikten. Om du inte lyckas stabilisera honom i vikt så får han inte i sig tillräckligt och då behöver han tillbaka till veterinären. Det är riktigt allvarligt med ett marsvin som inte äter.
Tack för svar! Vi var hos veterinären i tisdags men jag tänkte att han var påverkad efter nedsövningen och att det var därför han hade svårt att äta då under den dagen. Men när problemet fanns kvar igår (onsdag) så ringde jag tillbaka till veterinären. Hon skrev då ut ett recept på metacam som jag gick och hämtade ut på Apoteket. Min lilla kille går till sin skål med pellets men får inte in nåt i munnen, samma med höet. Jag har försökt ge honom hö direkt i munnen småa tunna strån, vissa gånger går det bra och vissa gånger har jag fått ta ut det från hans mun. Men hur länge hjälper metacam? Hon på Apoteket sa att det är ungefär som Ipren för djur. Jag ska se ifall jag kan få tag i Critical Care, annars har jag fiberplex hemma sen han hade c-vitamin brist. Är det nå likvärdigt som Critical Care?
Nej, fiberplex är inte likvärdigt med Critical Care. Critical care innehåller de fibrer som marsvinet behöver för att hålla igång magen och tarmarna. Det som han normalt får genom att äta hö. Man blandar Critical Care med vatten och matar med spruta direkt i munnen. Om han inte äter själv så är det jätteviktigt att du ser till att han får ner någonting i magen, annars stannar tarmrörelserna av.
Fiberplex innehåller prebiotika, men inte fibrer, som är det som behövs.
Metacam är smärtstillande och inflammationshävande. Med metacam så minskar smärtan, och då mår marsvinet bättre. Det ökar chansen att han rör sig ( också viktigt för tarmrörelserna), och att han börjar äta själv. Men om han inte ätit på ett tag så är det viktigaste att han får ner någonting i magen. I väntan på att du får tag på Critical Care så tycker jag du ska mosa pellets och blanda med vatten och mata med spruta direkt i munnen.
När jag fick tänderna fixade på ett av mina marsvin blev de också väldigt korta. De växer ut snabbt så börja stödmata och gör det tills han kan greppa saker igen. Och ja, se till att du får metacam! Viktigt! Åk in om han inte bättrar på sig snart.
Så tacksam för era svar! Igår kontaktade jag en annan vetrinär några mil bort och förklarade situationen (då jag inte litar på de jag var hos innan efter detta som hänt) hon sa att vi kunde börja åka direkt. Väl framme visade det sig att han har inflamation på BÅDA sidorna av överkäken vilket uppstått genom inflammerade tandrötter.. och på ena sidan hade det även spridit sig upp till tårkanalen vilket orsakat ögoninflamation, inte konstigt att stackarn haft ont!! Sen var en utav de nedre kindtänderna sylvass, så den har skavt mot tungan. Och hon såg direkt att framtänderna var för korta, att han inte kan greppa något. Innan vi for därifrån fick jag med mig antibiotika, smärtstillande, Critical Care, och ögondroppar mot ögoninflamation. De tidigare veterinärerna påstod att allt såg bra ut både i munnen och på röntgen bilderna och att man inte kunde göra mer. Blir så arg på mig själv att jag vände mig till dom från början!! Det är verkligen skillnad på veterinärer och deras kunskap. Nu har jag lärt mig utav det iaf, och vet vars jag kommer ringa om det behövs i framtiden. Önskar bara att min lilla kille ska bli frisk nu ❤️
#5 Nej men fy! Stackars lilla marsvinet! Ta det inte så hårt på dig själv för att du hamnade fel ifrån början. Veterinärer ger ju intrycket att vara kunniga om allt som rör djursjukvård, men tyvärr hör marsvin till exotiska djur i veterinärvärlden eftersom så få utbildar sig på dem.
Hoppas att han kryar på sig snart!🌺
#5 Stackars liten. Jag tycker det låter som att första veterinären inte riktigt vetat vad de sysslat med. Bra att du fått tag på ny, mer kompetent veterinär.
En felbehandling hos veterinären kan anmälas till ansvarsnämnden.
http://www.vetansvar.se/introsida/startsida.4.778a5d1001f29869a7fff2121.html
Håller tummarna för att han med smärtstillande och stödmatning kommer igång igen. Glöm inte att väga honom varje dag. Det är väldigt viktigt att han slutar tappa i vikt för att han ska ha en chans att komma tillbaka.
Vilken tur att du gick till en veterinär som har kunskap om marsvin. Dessa människor är guld värda med deras fantastiska kompetens. Jag hade en av dessa veterinärer i närheten när jag bodde i Stockholm,tyvärr flyttade jag neråt landet sen,men nu förstår jag till fullo vilket oerhört viktigt jobb dessa veterinärer gör.
När det gäller närhet till rätt marsvinssjukvård,så ångrar jag nästan att jag flyttade hit,neråt landet,för när man bor här är det långt till denna fantastiska vård.
Hoppas ditt marsvin kryar på sig nu,och det var även jättebra av dig att du var så snabb att ta honom till veterinären innan han hade hunnit bli alltför sjuk,för då är det oftast för sent.
Var lite för snabb där,läste inte hela inlägget från början,nu såg jag att han redan hade hunnit bli sjuk när du tog honom till v eterinär…ber om ursäkt för att jag var för snabb,hoppas att ditt marsvin kryar på sig.