Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 674 ggr
dumbell
0

Introducera marsvin

Har en marsvinshane på lite mer än 4 år som blev ensam för ett tag sen då hans bror blev tvungen att avlivas pga hjärtsvikt (vila i frid).

Har försökt hitta någon ensam marsvinshanne i mina trakter i liknande ålder som han (så man kan ha en "testperiod" och se hur de reagerar på varann, samt att jag inte vill riskera en kastrering vid hans ålder..)

Fick nyligen tag på en tjej som hade 2 hannar på 7 månader som behövde ett nytt hem och hon tyckte att en testperiod/introduktions tid lät som en bra ide.

Har läst på lite på sajten här innan och förstått att de bör:

-Vara på "neutral mark" vid mötena (utan någon annan marsvins lukt),

-Möjligen badade med samma schampo innan för att få samma lukt.

-Att man bör introducera dom en och en i taget och inte alla på en gång.

-Att mat kan hjälpa dom att "tänka på annat" under introduceringen.

Är det något jag missat?

Eller någon som har några övriga tips?

Alla tips är välkomna! 🙂

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Ljungåsen
0

Hade du tänkt att ha tre hanar tillsammans?  Det är en sån sak som oftast inte fungerar.  Det kan vara tillräckligt svårt att få ihop två, speciellt om en av dem är i puberteten.  Risken är att ingen av dem kan gå tillsammans sen om du försöker. 

Sjumånaders marsvinshanar kan vara fruktansvärt hormonstyrda och jobbiga, och det är kanske den värsta åldern för att introducera till ett vuxet marsvin. Om du vill ha en enkel introduktion så välj en unge på sex veckor. Det kan också gå bra med en väl vuxen på över två år. Allt däremellan är betydligt jobbigare. 

Jag skulle inte ens försöka om jag var du, utan leta efter en bättre kompis.

bellamarsvin
0

när du introducerar marsvinen ta citron saft på dem så att dem inte har en speciell lukt. sen ha dem på marken med många hus+ linkade så att dem har något att gömma sig från varan ifall dem bråkar. Håll koll på att det inte blir någon blod. 

[julia&marsvin]
0

Jag sammanförde marsvin ganska nyss, i och för sig var det honor men hur som helst gick det väldigt bra.

Jag började med att låta dem bo i varandras burar och lukta in varandras lukter och gammalt kiss/liknande. Sedan släppte jag ihop dem tillsammans ute i gräset, då koncentrerade de sig mest på att äta. Sedan släppte jag ihop dem inomhus på neutral mark, då började de prata lite med varandra och undrar vart sjutton det andra marsvinet kom ifrån. På natten sedan fick de sova i var sin bur. 

Nästa dag satte jag dem på gräset igen, sedan släppte jag ut dem på en stor yta, köksgolvet. Samtidigt städade jag den stora buren de skulle bo i och tvättade med lte tvål så att det inte skulle lukta för mycket från marsvinen som bott där innan. Till sist satte jag ned marsvinen i buren. Jag började med den nya och en av mina tre tidigare så att de fick vänja sig först. De jagade varandra lite grand men sedan var de sams fast de satt i var sitt hörn i buren. Då satte jag ned de andra två marsvinen försikigt en och en. 

I några veckor framöver accepterade de bara den nya kompisen men nu är de till och med vänner. 

Se till att ha mat på flera platser så att alla har tillgång, har också gärna flera, flera hus och matskålar. :)

Ljungåsen
0

#3 Det är en väldig skillnad på honor och hanar. Honor brukar gå bra i grupp.