Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 644 ggr
Lunkareea
0

Pellets eller inte?

Hej!

Jag ska snart skaffa marsvin (på lördag) och undrar vilka av er som använder pellets och varför ni gör det, gärna vilken sort då också. Jag har beställt Oxbow Pellets till både det lilla marsvinet jag ska köpa och det vuxna marsvinet, olika sorter då. Jag tänkte använda pellets till de för att se till att de får i sig all näring de behöver. Det här är första gången jag ska ha marsvin så lite nervös är jag att jag kommer mata de fel. 

Jag läser mest på engelska forum osv för att skaffa information om marsvin och där står det alltid att man ska använda pellets, men här på marsvin iFokus och andra svenska info-sajter har jag sett många som inte använder. Vill gärna veta era åsikter (:

Tack i förväg! ♥

Fridaaaa
0

Jag ger havregryn istället :) 

De får i sig det de behöver genom bra hö och bra grönsaker.
Pellets är inget marsvin måste ha :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lunkareea
0

#1 Tack för svar (:

bellamarsvin
0

Jag ger vanliga standards pellets. Köper dem på arkens zoo. Utan konstiga färglada  grejer i, eller frön. Dem innehåller bara fett och andra konstiga ämnen. Jag är verkligen ingen expert varför man ger pellets men jag har uppfattat att man ger det som ett kraftfoder. Dem behöver olika ämnen som C-vitamin + andra ämnen. Pellets är trots allt bara pressad klöver och gräs.

Ljungåsen
2

Jag ger inte pellets annat än som godis i aktivitetsboll emellanåt.  Främsta anledningen till det är att många pelletssorter har ett felaktigt förhållande mellan kalcium och fosfor,  vilket kan leda till urinsten hos marsvinen. 

Ofta behöver inte vuxna marsvin något kraftfoder alls, utan kan klara sig på bra hö och c-vitaminrika grönsaker.  Växande marsvin brukar behöva kraftfoder.  Jag ger kornkross till mina pojkar.