Ohyra?
Hejsan! Efter en lång tid utan marsvin har jag nu, igår, fått hem två små marsvinspojkar. Mitt första marsvin dog för ca ett år sen, efter 6 år med mig = var nog längesen jag upplevde hur det var med den första "stressohyran", för att jag ska ha glömt de tydligaste tecknena. Då jag som sagt bara haft dessa i ett dygn så vågar de sig givetvis inte fram hursomhelst ännu, utan smyger helst fram när jag sover eller liknande. (De äter och dricker dock friskt, vilket jag är lättad över har gått så bra.) Att jag inte kan fullständigt se dem gör det också svårt att avgöra om de hastiga skutten de gör, med små pip, eller "tut", till, är små lekskutt eller pga att det kliar? Endast hört ngn av dem klia ett fåtal gånger, men minns att min förra gubbe gjorde liknande skutt när hans Ohyra kliade - enda skillnaden var bara att han också hade bölder, som jag tog honom till veterinären med så fort jag upptäckte. Har undersökt pälsen på bägge pojkarna och ser ingenting, men från det jag läst har jag förstått att det kan vara svårt att missa. Någon som kan hjälpa - är det endast ung-skutt jag hör, eller bör jag vidta åtgärder utifrån att dem har fått Ohyra? Finns det något jag kan förtydliga för att förenkla för er att svar på frågan så är det bara att fråga mig. Tacksam för svar!!!
Jag tror nog du kan vara lugn. Det är normalt att små marsvin hoppar runt och piper utan att det för den skull behöver vara något problem med Ohyra. Enstaka kliande är också normalt och ingenting att oroa sig för.
Det kan vara klokt att plocka upp dem med jämna mellanrum och då passa på att kontrollera hur de ser ut i pälsen. Om du inte ser någonting så skulle jag säga att det inte är ett problem.
Lycka till med småpojkarna!
#1 okej, då kan jag vara lugn.. yes jag ska hålla utkik ändå, och tack så mycket!