löser päls
mina grabbar här hemma har helt klart skilda personligheter. ben är "ledaren" - redan bekväm och lugn men ändå framåt och väldigt på. självsäker. han har mer hull då han snabbare vågar komma fram och kolla in maten, springer runt dubbelt så mkt och vågar sitta framme för betydligt mer rörelser/ljud än hans bror. jerry är vad jag skulle kalla "lillebror" - snor mat från ben men vågar sig inte fram själv, mindre, något magrare(men inte för mager), räddare, gömmer sig mer (börjar dock våga springa runt i mitt rum mer och mer.) sammanfattat så verkar Jerry mer stressad, fortfarande. stressen sitter ju givetvis i ett bra tag i nytt hem, men är det normalt att han löser päls av detta eller är det av andra orsaker som han gör det? det blir väldigt mycket hår på kläder om jag håller i honom. VÄLDIGT mycket. har googlat tecken på olika ohyror etc men tkr mig inte se några av dessa på jerry. borde jag åka till veterinär? han verkar må bra i övrigt.
Jag tror att han mår bra, han kanske bara är lite stressad för du skriver att han gömmer sig och är blyg och om de har hänt något så kan dem bli stressade och tappa hår, men är den långhårig? För de kanske är något med rasen som gör att han fäller mycket? Annars, prova med att borsta honom!:)
Jag har haft ett marsvin som var ganska lättstressat. Hon mådde toppen hemma men om man åkte någonstans så blev hon väldigt orolig och om vi t.ex. hälsade på mina föräldrar i några dagar och marsvinen var med så kunde hon börja fälla väldigt mycket päls i några dagar.
Så ja, det kan mycket väl bero på stress och jag tror att det kommer att lugna ner sig när han känner sig mer trygg.
#1 nej, bägge är släta! jag ska prova borsta, men vad rekommenderar du för borste? finns det borstar för typ kaniner? får fixa en i helgen. #2 okej då är det nog det. blev bara orolig att det var något annat. tack för svaren!