Klorna
Är det någon som har tips på hur man ska klippa svarta klor? Eftersom att jag aldrig är riktigt säker vart själva blodet kommer och för att man inte kan se det så tydligt
Jag har klippt många svarta klor under mina marsvinsår och mitt tips är helt enkelt att klippa endast toppen varje vecka och ta väldigt väldigt lite i taget om du tror att det behöver klippas mer. Lyssna även på marsvinets läte för att höra om du kommer att ta i pulpan eller ej. Jag brukar ta ett stadigt grepp och sen "hålla i" klon i klosaxen innan jag klipper av. Medan jag håller hör jag om det är aj-pip eller sitta fast är jobbigt-pip🙂
När jag klipper svarta klor och är osäker så tar jag en ficklampa och lyser genom klon. Då kan man oftast se hur långt in pulpan är.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Det är bra att ha blodstopp hemma. Då blir det inte riktigt lika jobbigt om man klipper i pulpan.
#3 Har man inte blodstopp kan man använda potatismjöl eller majsstärkelse.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Några bra tips jag använder mig av och det funkar fint! 1. Ha marsvinet på en handduk. Då kan du trycka den mot klon snabbt, ifall det börjar blöda. Annars är det rent generellt ett bra skydd mot kiss eller bajs ;) 2. Som #1 sa: försök att bara trycka lite med klosaxen innan du klipper rakt igenom klon, då kan du höra om det är ett "aj-aj-skrik" och klippa längre ut. 3. Du kan försöka se var klon blir smalare och mer böjd, mina marsvins klor har i alla fall lite annorlunda form längst ut på klon. 4. Last but not least: försök i alla fall att klippa lite, men oftare. Någon grönsak räcker oftast som distraktion för marsvinet, funkar även bra som belöning. Om du inte klipper klorna för att du är rädd för att skada marsvinet, så kommer det drabba marsvinet värre än om du råkar klippa i pulpan. Jag har läst att det ser ut att komma mycket blod fastän det inte gör så himla ont. Hoppas det löser sig, dessa knep har funkat bra för mig!
man kan också klippa lite i taget och se, är det liksom mjöligt kan man klippa lite till osv, man ser skillnad i konsistensen när det är dags att sluta klippa, sen tycker jag också det där med att klämma lite fungerar bra.