Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1134 ggr
benjerry
0

Underviktig/dålig syn..

Hejhej! Mina två marsvin är nu drygt fyra månader gamla. Den ena är nu helt van vid mig, lyssnar till röst och sitter gärna kvar när jag tar upp honom. Och, givetvis, vet genast när mat är på gång, och sitter vid den redo att äta innan jag ens gett honom något. Den andre är blygare, skyggare, tvekar mkt längre och låter mig inte förrän efter flera försök klappa honom lite med mat i andra handen. Nu undrar jag två grejer, i huvudsak. 1. Eftersom den modigare, Ben, är snabbare till maten, är det ju självklart att han hinner få i sig mer, då han inte låter sig själv rubbas eller bli skrämd därifrån då han väl äter heller. Han är absolut tyngre och större än Jerry - men hur vet jag om Jerry är för mager, och att inte båda är hälsosamma men på två olika delar av skalan? Minimum vikt måste väl vara svårt att sätta då dom är så unga? Vad gör jag? 2. Jerry kollar betydligt nogare, längre och mer storögt på allt och alla än vad Ben gör. Han skyggar tillbaka på ett rätt intensivt sätt ibland, när jag kommer med handen över huvudet (för att på tidigare beskrivet sätt locka med mat för att vänja med händer). Ser inte alltid grejer jag håller fram, hoppar inte med rätt avstånd upp på avsatser osv. Vet att marsvin har dålig syn, men är detta normalt? Kan jag undersöka eller något? Har någon ett svar på något av detta, snälla dela med er… kan självklart beskriva olika grejer tydligare, bara fråga här nedan om vad som är otydlig. Tacksam för svar :/ (kan förövrigt tillägga att de verkar bägge två väldigt friska i övrigt. Jerry äter bra då han väl faktiskt har mat, båda pratar, visslar, springer runt, och blir modigare för varje dag. Så dessa problem kanske försvinner?)

Aliman
0

När jag läste detta kände jag igen det i mina 2 marsvin då Puh var mycket modigare ibörjan kom fram till maten först medans Softis inte var lika modig man fick inte klappa han och så men nu skulle jag säga att dom båda är lika modiga men Puh bara är mer nyfiken och Softis inte vill bli klappad i Buren men över till frågorna: 1 då Puh äter typ 100 gånger snabbare en Softis så förstår jag men det konstiga med dom är att dom väger ungefär lika mycket båda 2, men börja med att väga dom 1 gång i veckan/månaden så vet du deras normala vikt och sen ser du ju om det minskar/ökar 2 vet inte riktigt kanske du ska fråga en veterinär? Har inte märkt detta själv förutom en gång när jag satte Softis på en trappa där övretrappsteget var bredare en det under och han satte tassana på övre trappsteget men jag tänkte att han är ju inte så osmart att han hoppar upp där för det var 2 tegelstenar där så han skulle inte få plats men det gjorde han… Men efter som han inte fick plats slogan till tegelstenarna och trillade baklänges och satte sig på rumpa på trappsteget under det var sjukt läskigt då men skrattar åt det nu då jag vet att allt gick bra.

Ljungåsen
0

Jag tycker också att det låter helt normalt.  Marsvin är olika,  och de är väldigt unga så mycket kommer ändra sig när de växer upp. Vuxna marsvin är oftast betydligt lugnare än bebisar. En del ogillar att bli klappade i buren,  men kan vara hur tama som helst ändå.  

Precis som #1 skriver är det bra att väga varje vecka.  Och att skriva upp vikten.  På så vis kan du hålla koll på att de växer som de ska,  båda två.  Om du kan känna revben och ryggrad men inte alltför tydligt så är marsvinet lagom tjockt.

benjerry
0

#1 och #2, tack för svaren! ska börja väga. men detta med synen, för det första, lider han om han nu har sämre syn? och går det göra något åt om jag kollar upp det? och sist - är en undersökning dyr?

Ljungåsen
0

Sist jag tog ett marsvin till veterinären kostade undersökningen runt 700 kr. Marsvin har generellt rätt dålig syn, men god hörsel och bra luktsinne. Jag har haft ett blint marsvin, och han klarade sig alldeles utmärkt. Faktiskt så utmärkt att det var omöjligt att förstå att han inte såg någonting när han var i sin bur. Då betedde han sig precis likadant som kompisen. Ska väl tilläggas att det var veterinären som konstaterade att han var blind.

benjerry
0

#4 tack för svaret, va kul att marsvinet klarade sig så bra ändå! så det jag kan ta ut av detta är alltså att äter han, springer runt med sin bror osv, och verkar allmänt frisk, så bör inte ett veterinärbesök för synen behövas? har absolut inga problem att lägga ut pengar på dem om det behövs, men väljer som ni kanske förstår inte i förstahand att slänga iväg pengar på något som inte kommer att förändra något..

Ljungåsen
0

#5 Om han äter, växer och beter sig normalt tycker jag inte att du behöver oroa dig. Det viktigaste är att du börjar väga (och skriva upp vikten). Växande marsvin brukar jag väga varje vecka, vuxna varannan. På så vis märker du tidigt om det är någonting som är fel.