Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 791 ggr
Den vilda djungelkvinnan
2016-08-12 23:31
0

Ny bur!

Igår flyttade min fina kanin pga att jag helt oväntat blivit allergisk. Aldrig varit allergisk tidigare men det kanske är graviditeten som påverkat, vad vet jag… Myclet sorgligt men jag försöker de det positiva och det är att marsvinshanarna ska få en större bur. 160*80cm. Vågar man sig på att ha 3 hanar eller är utrymmet för litet? Om 2 veckor ungefär ska en pappa och hans son flytta in där. Vågar jag ta en unge från en annan kull om ca 9 veckor att sätta ihop med dem? Pappan är ett år och ungen han ska bo med kommer vara 5 veckor när de flyttar ihop. Nästa unge kommer i så fall att vara 4-5 veckor. Tror ni på att detta kan fungera eller borde jag inte laborera på detta vis? Mvh

Ljungåsen
2016-08-13 07:54
1

Tre hanar brukar inte fungera, speciellt inte om de är i puberteten allihopa. Jag rekommenderar inte att du försöker. Det kan vara tillräckligt jobbigt med en ettåring och en unge. Inte med en gång, men ungen kommer komma i puberteten innan ettåringen lämnat den, och då har du två pubertetsmonster samtidigt. Det kan vara en alldeles tillräckligt stor utmaning.

Den vilda djungelkvinnan
2016-08-13 10:27
0

Okej tack för svar! Så.om detta ska testas så hade det varit lämpligt om kanske 2 år? Mvh

Ljungåsen
2016-08-13 11:23
0

Jag skulle inte rekommendera att du testar alls, faktiskt. Om du har ett fungerande par och sen sätter in en tredje så riskerar du att du har tre hanar som inte kan vara tillsammans sen. Du kan alltså förstöra det fungerade paret, och det är en risk jag inte skulle ta. Vill du ha fler än två skulle jag satsa på en kastrat och några honor.

Den vilda djungelkvinnan
2016-08-13 14:39
0

Okej! Tack för ditt svar!