Toaträning
Okej, jag vet det är ett ämne som diskuterats tidigare, men vill ni inte vara söta att ge mig era bästa tips? Ett av våra fyra marsvin, pappa marsvin, envisas med att bajsa överallt, medan mamman och ungarna fixar det så fint i lådan. Kan alla marsvin överhuvud taget lära sig att uträtta sina behov på en plats? Vi använder en låg diskbalja som toalåda, fyller den med kattsand i botten och/eller nåt bra strö, och massor av hö ovanpå. Det är alltså en kombinerad toa och matplats, men stor, och som rengörs varje dag, men inte så grundligt att lukterna försvinner. Kan jag träna honom på nåt bra sätt? Det är ju lite svårt att hålla öga med honom hela tiden och belöna när han gör rätt, också för att han sticker iväg om jag räcker ner handen i buren med nåt gott. Finns andra sätt?
Låg i bajset som ligger i buren i toalådan också ner kissat strö (:har hört att de ska funka iallafall (;
Ja, det är precis så jag gör, men den lille herrn förstår inte signalen! Får väl kolla lite mer på Youtube, där finns en del vet jag, men jag tar gärna emot fler förslag från er här :-)
Marsvin gör ju oftast sina behov där de äter, så kanske kan det vara en strategi? Liksom lägga matskålarna och vattnet närmare toaletten, ifall höet inte lockade honom tillräckligt :) Och kom o tänka på att det kanske inte är så jättebra att lägga höet i just kattsanden, tror inte det är så bra för marsvinens små magar :)
animal power <3