Knäpper vid anding
Hej!
Jag har märkt nu under ett tag nu att Saga andas så knäpper det från henne, (kanske inte hela tiden men då o då). Det kan dok beror på spånet men något jag ska tänka på för säkerhets skull?
Absolut. Med tanke på hur känsliga smådjur är för luftvägsproblem så säger jag "se över spånet, se till att det inte dammar eller är av barrträd, uppsök sen veterinär för råd".
Enligt granngården så är den bra för marsvin spånet alltså. Spånet dammar lite, kommer lite spåndamm från det, kanske ska sila det innan jag lägger det i buren? Jag ska mejla en vet också (jag är inte mycket för att ringa :( har alltid varit feg när det kommer till det men jobbar på att våga.)
Här är spånet jag anväder:
Kutterspån är bland de sämre man kan använda. Vissa djur fungerar på det, men andra får skärsår i tassar och andningsproblem.
Finns andra alternativ som toa-lätt, alspån och aspspån :)
Förstår absolut angående att ringa också, det är obehagligt :)
Så "Toa-lätt" som i "toa-lätt" för katter? Kattsand toa-lätt ?
Precis.
Jag har det åt mina möss. Det, och lite spån i en hörna och rätt mycket shreddat hushållspapper.
Toa-lätt kan orsaka bumble foot har jag för mig, då det är rätt hårt att gå på. Så man får se till att där är mjukare partier om man väljer det.
Ah okej, bra att veta.
Får se vad jag ska göra med mina kilo of spån, haha kanske ger det till pappa som har höns han lär nog behöva det :)
Jag skulle rekommendera ett besök hos veterinären. Knäppande ljud vid andning kan vara ett symptom på en luftvägsinfektion, och om marsvinet har en luftvägsinfektion så måste den behandlas med antibiotika. Det är i så fall ingenting som försvinner av sig själv. http://www.guinealynx.info/uri.html När det gäller strö så har Granngården Lättströ gjort av hampa som man kan köpa i stor bal. Det är dammfritt, och suger upp mycket bättre än kutterspån. Toa-lätt skulle jag inte använda till marsvin. Det är för hårt och obekvämt för deras fötter.
Okej tack. Men jag lyssnade idag och jag hörde inget bara en gång men det är nog bara hon som gör ljudet själv. För annars lät hon helt bra .
#8 Inget av dom symtomen har hon dock, hon är jätte pigg annars :)
Nyser gör hon väl. Men inte jätte ofta.
Jag kan bara upprepa att jag tycker du ska ta marsvinet till veterinären. En luftvägsinfektion är riktigt farlig, och marsvinet behöver inte ha alla symptom för att vara sjuk. Framförallt är det det klickande ljudet vid andning som oroar.
Aja jag har mailat det närmaste veten. Får se om dom har kunskap. Min bil är utlånad till min bror. Som är hos pappa …
Tyvärr kan man inte bara gå på utseendet på djuret. Till synes friska djur kan dö knall fall :/
Problemet är jag är pank…. Jag får pank om 9 dagar.. Ingen aning om hur jag ska göra. Inte mitt fel att jag är pank, jag trodde jag skulle få pengar förra månaden men nix fick inget…
Och nu känner jag mig som en hemsk djurägare 😢
Är du säker på att det knäppande ljudet kommer från luftvägarna? Det är inte så att hon klapprar tänder/"gnager tomt"?
#17 Det kan det var, det knäpprande kommer inte hela tiden när hon andas så det kan riktigt väl vara det hon gör. Hopas iaf.
Marsvin kan gnugga/klappra tänder vid smärta, obehag, irritation, rädsla, osäkerhet eller andra negativa känslor. Om det är ett litet tjafs med burkompisen kan det klappras lite men det kan som sagt också vara ett uttryck för smärta och obehag. Ha lite koll på marsvinet vad beträffar aptit, kroppshållning, ev uppburrad päls eller andra tecken på obehag/smärta så du kan söka vet.vård om det skulle behövas. Marsvin försöker ofta dölja sin ohälsa, så an får leta efter de små subtila signalerna.
Som jag har sett hittills är: Hon äter bra, hon är pigg, hennes ställning verkar normal.
Tycker också att en tur till veterinären krävs. Du får se till att låna av släkt eller vänner om du inte har råd. Sjukdomar kan vara väldigt snabba med plötsliga förändringar och sluta i död som kunnat undvikas om man tog det i tid. Kostnaden för undersökning, recept och eventuell medicin ligger på runt tusenlappen beroende på vart du åker. Har kompisen samma symtom?
#21 Jag lyssnade nu, och kompisen låter inte lika mycket. Knäppte lite. MenUsch får väl försöka åka till en vet :(
#22 Du förstår säkert det själv, men det skulle du gjort helst igår. Ring veterinären så fort de öppnar imorgon! Du måste få fram pengar på något sätt, för detta kan snabbt bli allvarligt som sagt.
Vart i landet bor du? Kan försöka rekommendera någon veterinär🙂
När är det hon knäpper? Min tjej brukar knäppa när hon njuter, oftast när man klappar henne vid ögon och öron.. Inte liksom knäpper med tänderna utan lite då och till :) Lycka till hos vet, och du är ingen dålig djurägare, det är inte ditt fel! C:
animal power <3
#23 jag bor i Småland i en stad döpt till Värnamo
#24 När jag tar upp dom typ. Dom knäpper inte jätte ofta.
#23 Jag dock ingen bil ledig.
Tror personligen inte at det inte är något farligt. Om man jämför situationen med mitt marsvin låter det ganska likt. Hon kan knäppa till flera gånger eller bara lite grann när man myser med henne. Hur ser tänderna ut? Hon kanske har något slags bettfel, som gör att tänderna gnisslas mot varandra?
animal power <3
#28 Du gjorde lite ljus i min dag nu! Jag ska försöka ta ett kort.
Det gick inte haha men enligt mig såg dom bra ut
Nu när jag höll henne så lät det ingenting. Vilket är positivt! Bar när jag klappade henne.
Åh vilken tur! du kan ju alltid prova att klappa henne lite runt ögonen och vid öronen och se om hon ger ut sig samma knäppande ljud, och så får vi hoppas på det bästa! :)
animal power <3
Hm. Då bor du inte nära någon av de mer kändare klinikerna. Någon annan kan säkert tipsa!
Kan du inte filma lite med mobilen när hon låter och lägga upp, så kanske det klarnar. Det kanske är så enkelt som att de blir lite ängsliga bara och klapprar av osäkerhet? Mina gamla tanter kan klappra till tex när den ene brunstar och den andre blir sur. Så det behöver ju inte alls vara något farligt - jag vet hur orolig man blir när alla pratar om alla hemska saker som kan ligga bakom. Jag menade inte alls att skrämma upp dig med mitt inlägg ovan, ifall jag råkade göra det. 🙂
#34 Jag kan försöka någon gång. Men hon knäppar inte lika mycket nu iaf. Och nejdå, jag är bara sådär när det kommer till Sådana saker att jag försöker smitta eller att få det låta bättre. (Jag har utvecklingstörning) Eller nja hade nästan borta nu. Jag vet att det är levande varelse och ingen leksak :( Men ibland så vinner in osäker het…
#33 Jag bor bara 40 minut ifrån Jönköping om man tar E4:an. Jag mailade först till bår vet här som tyvärr är bara bra på katter hundar… Och dom rekommenderade Göteborg, Borås och Jönköping..
Förlåt om det får mig låta dum :( Kan ej rådförde… Men jag försöker att träna på att bli bättre😭
#35 Huvudsaken är ändå att marsvinet får den vård det behöver. Det går inga bussar till någon klinik de tipsade om?🙂
#36 Jo till Jönköping och kliniken ligger rätt nära. Men det kanske är som #28 sa kan ju va att hon njuter, eftersom det knäpper inte jätte mycket. bara 1-4 gånger ungefär. Och när jag låter henne springa på sängen så låter det inget alls, bara när jag håller i henne och klappar henne. Hon nyser typ en gång per dag men inte jätte ofta.
#37 vi alla har ju lite olika syner på att åka till vet. Om du är orolig så tycker jag absolut att du ska åka, men du känner ju ditt marsvin bättre ån någon utav oss och om du känner dig säker på att det är ett njutnings ljud (http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/beteende/sprak.html) och har ont om pengar så skulle jag skippa vet. Sålänge hon är pigg, äter och inte tappar på vikten så är det enligt mig allt bra med din tjej, men det känner du som sagt av bäst själv :)
animal power <3
Inte säker det hörs på denna … Men kanske ..
#38 Hon är pigg och äter som vanligt.
#39 Det jag ser och hör i ditt lilla videoklipp tolkar jag inte som någon sjukdom. Jag tolkar det som att ditt marsvin känner sig osäker och pressad i din famn och hon visar att hon inte är nöjd genom att gnälla och skallra lite med tänderna. Hon upplever situationen som lite skrämmande och obehaglig. Mitt råd till dig är att gosa med henne lite mer på hennes villkor - kanske klappa försiktigt med fingret på hennes huvud när hon är på golvet eller annan fast mark, tills hon blir tryggare. Knepet är att ta det försiktigt i början och sedan öka på lite i taget.
Jag tror absolut inte det är något kroppsligt fel på ditt marsvin utifrån det jag hörde på filmen. Du skriver ju också att hon är pigg och äter som vanligt. Jag tror det är lugnt. 🙂
#41 Du lyste upp min dag ännu mer nu är jag lugnar :) Det konstigare att henens kompis är MYCKET lugnare än henne haha. Gissar att det är som oss endel tar det lugnare än andra. Så det är väl normalt x)
Där hörs det mer.
Hon springer för fullt iaf:)
Men jag tror hon är bra :)
Du kan vara lugn! Det är tandklapper och gny som hörs på denna filmen också. Ha en bra helg nu och umgås med dina små marsvin! 🙂
#46 Omg kan äntligen slappna av ! Tack för all hjälp!
Ha en bra helg alla :)
Åh, vad skönt! Jättebra av dig att fråga om råd här ifrån början. Det tyder på att du är en seriös marsvinsägare som bryr sig👍
Jag har haft Gerbiler innan marsvinen. Och jag var slarvig med dem, en fick problem med ögat sen gick jag till vet och sen fick den feber på vägen dit. Min ena dig innan julen och en denna sommaren. Sen dess bestämde jag att försöka vara mer ansvarsfull och sånt.
#49 Tråkigt att det hände, men det är moget av dig att ta lärdom av det!
Jag skulle säga att det är helt lugnt, precis så där låter mitt ena marsvin när han kommer upp i min famn, innan han liksom kommer igång och gnuttar på riktigt. Ge henne lite gott att äta i famnen och mys vidare utan oro :-)
#51 Ah skönt att höra :)
Vilken solskenstråd! 🙂Du kan ta det lugnt med ditt fina marsvin. Om du slappnar av, så slappnar ditt marsvin också av lättare.
Lägg dig på rygg och låt ett eller båda marsvinen ligga på din bröstkorg, på din mage eller mot din kind. Stryk marsvinet mjukt och fint, gärna med ett finger mot kinderna. Lite gott grönt som maskrosblad, persilja eller en gurkbit kan vara bra att bjuda dem på i famnen. Ha gärna ett mjukt tyg eller en handduk under marsvinet. Då slipper du få en bajsplutt eller en kisskvätt på kläderna om det skulle hända en olycka. Känner sig marsvinet osäkert kan det gömma sig lite under handduken.
Ibland låter marsvin lite lågt kuttrande/knäppande för att de njuter i famnen. Vår ene hane Dumle gör så. Den andre hanen Gozo "småpratar" med lite pip och andra ljud mest hela tiden innan han är helt avslappnad. Dessa ljud är menade till hans kompis som är kvar i buren. Han vill kolla upp att kompisen är OK och talar genom sina små ljud om var han är.
Man kan lära sig mycket om marsvinens beteende bara genom att sätta sig vid buren och iaktta dem. Så småningom förstår man mer och mer om varför de gör som de gör.
Man lär sig ganska lätt vad olika ljud betyder om man bara har tålamod och lyssnar på ljudet samtidigt som man tittar på marsvinens kroppshållning. Du gör alldeles rätt som funderar på i vilka situationer Saga gör det det där ljudet.
Titta gärna in här på MiF och fråga om det är något mer du undrar över. Här är alla frågor välkomna. Vi har många medlemmar som kan hjälpa till och svara, som du redan sett i denna tråd.
Varma hälsningar/Mirinda
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#53 Saga blir helt tokig r jag råkar prasslar till med en påse eller något haha. Tror dom ska få torrfoder haha. Jag har en plastad frotè handduk som jag använder;)