Urinvägsinfektion?
Hej! Jag misstänker nu att min ena hona Polly har urinvägsinfektion. Symptomen jag har hittat är att hon gnyr/piper när hon kissar och ser "koncentrerad" ut (sitter helt still). Är det vanligt att marsvin gör detta utan att ha uvi? Vilka fler vanliga symptom finns det som är relativt enkla att utmärka? Medicin, finns den o köpa direkt från apotek eller måste man få det utskrivet hos vet? Kan försöka spela in henne om jag får chansen.
animal power <3
#1 -.- Skulle gärna vilja ha svar på mina frågor först, veterinären kommer nog säga detsamma som du :)
animal power <3
Pip och gny vid kissande är oftast antingen urinvägsinfektion eller urinsten. Om det var mitt marsvin så skulle jag vilja ha en röntgen först, för att utesluta urinsten innan behandling för urinvägsinfektion. Urinsten kan vara riktigt allvarligt. Bästa antibiotikan för urinvägsinfektion är Bactrim, som fås på recept hos veterinären. Smärtstillande (metacam) utöver antibiotikan är också bra. Vid urinvägsinfektion är det inte ovanligt med blod eller kalciumdepositioner i urinen, men det behöver förstås inte förekomma. Marsvinet kan också bli väldigt blöt i baken, eftersom det kissar lite men ofta.
#3 hur ser det så kallade kalciumdepositioner ut? Låter marsvinen springa på golvet nu för att lättare se symptom, och skulle ju vara bra o veta isf :)
animal power <3
En ganska extrem kalciumdeposition finns på bild en bra bit ner på den här sidan. http://www.guinealynx.info/normal.html
Nu har jag gjort min lilla undersökning. Tjejerna fick springa runt på golvet och dom fick lite extra mat och polly som jag misstänker ha uvi gav jag lite vatten med pipett. Om hon skulle ha uvi så skulle hon ju hon kissa ofta, vilket hon gjorde två ggr på ca en kvart. Dom kissar alltid på ett o samma ställe, så jag tog deras så kallade toalett och pollys urin var liksom grumligt och vissa delar gult. Se bilder. Har hittat att blod är vanligt i urinet vid uvi och som jag nyss fick veta kalciumdepositioner som jag dock inte vet hur det ser ut. Någon kunnig som kan jämföra situationen med bilderna? :)
animal power <3
#5 såg bilden förns nu och det verkar rätt likt, ellerhur? Är det ens någon tvekan om att det är urinsten då? Jag menar, kan vi skippa röntgen hos vet?
animal power <3
Svårt att se på din bild, tycker jag. En kalciumdeposition är tjock och grynig, lite grann som utsmetad tandkräm. Bara för att det finns kalciumdepositioner i urinen så betyder inte det att det nödvändigtvis finns urinsten. Depositionerna är ett förstadium till urinsten, men de kan finnas samtidigt, så man kan egentligen inte dra några slutsatser alls. Även om det inte finns depositioner i urinen så kan marsvinet ha urinsten. Enda sättet att veta är en röntgen. Eftersom ditt marsvin gnyr när hon kissar så har hon ont, och behöver få komma till veterinären så fort det går.
#8 Vi ska försöka få en tid imorn. Dom kommer ju inte skriva ut medicinen bara sådär. Dom kommer väll förmodligen kolla på hennes urin och få det sagt på det sättet? :/ -hur mycket kostar ett besök för henne på ett ungefär? Med och utan röntgen?
animal power <3
#9 Jag går till Blå Stjärnan i Göteborg med mina marsvin. När vi var inne med ena marsvinet och röntgade så kostade två bilder 1700 kr. En vanlig undersökning brukar ligga på ca 800 kr.
#10 tack.
animal power <3
Nu när jag kände på hennes mage och se om hon hade ont lite extra nånstans, det hade hon inte, men jag hittade massa knölar på hennes mage. Säkert runt 5 stycken, lite mindre än en ärta rätt nära varandra.. Vad kan detta vara? Hon har ju fått en bebis en gång i tiden så risk för tumörer minskar ju. Kändes lite som fettknölar. Ush vad mycket problem som skulle uppstå nu, vi kollar såklart upp det hos veterinären tidigast imorn, men skulle vara skönt o veta :(
animal power <3
#12 Jag vet inte om de kissar oftare av urinsten, tyvärr. Förhoppningsvis är det bara en urinvägsinfektion som hon har. Du kan läsa mer om både urinsten och urinvägsinfektion här. http://www.guinealynx.info/stones.html http://www.guinealynx.info/uti.html Jag förstår mycket väl att du inte vill att det ska vara urinsten. Det vill ingen ha.