Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 607 ggr
[Forest]
0

Tips på allt :)

Nu har dottern två marsvin över 1 år på foder över vintern, lite som avlastningshem kanske man kan säga. Men jag behöver verkligen tips på allt från vad ni tycker är bästa burmatrial till mat,vattenflaska mm .  Dom har en bur på 120x60. Dom är ute dagligen inne 1-2 tim och ute när vädret tillåter. 🙂 

Ös på med era bra tips ni har om allt som är bra att ha och tänka på, det är en långhårig och en korthårig goa glada små pratiga små marsvin.

Ljungåsen
3

Marsvin är fantastiska små djur! Som strö använder jag en blandning av lättströ och easyströ. Lättströ är hampa, och easyströ är finhackad halm. Vanligt kutterspån är gjort på barrträd, och innehåller terpener som kan irritera både fötter och lungor. Bra hö är jätteviktigt. Billigast och bäst är att köpa från stall eller bonde. Hö anpassat för häst är bäst. Ettåringar behöver någon typ av kraftfoder. Om du vill ge pellets är Oxbow bäst, men det finns andra saker man kan ge som kraftfoder. Billiga lösviktspellets innehåller ofta för mycket kalcium, som kan leda till urinsten.Mina får kornkross. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Grönsaker behöver de varje dag, för att få i sig sitt c-vitamin. Dagsbehovet är 10-30 mg per kilo marsvin och dygn. En näringstabell finns här: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html Jag ger mina pojkar en skiva gurka med ett par korn askorbinsyra på varje morgon. Det ger hela dagsbehovet av c-vitamin. Långhåriga marsvin kan behöva klippas, speciellt i rumpan. Om det är pojkar du har är det speciellt viktigt, eftersom långa hårstrån kan sno sig runt penis.

[Forest]
0

Tack för bra tips ska läsa det du länkat :) Det är honor och ålder är runt 1 år, långhåriga är klippt i rumpan och borstas dagligen. Höet är riktigt hö från ägaren som har egna marker och allt sånt ;)  Dom gillar att vara i lite halm så vi har först ett lager 5 cm spån sen halm i halva buren.  Kornkross gav jag själv till häst under vinter för att hon inte skulle tappa hullet, marsvinen blir inte tjocka av få sånt? Dessa tycker jag inte är så värst slimmade dom mummsar i sig massor 😎 Det blir en tripp till butik som har mer erbjuda till marsvin så man hittar bra pellets och c-vitaminpullver. 

Man kan inte ge för mycket c vitaminer? tänkte så man inte ger pullver + bra grönt med c vitamin. Korkade frågor kanske men vill inte att vi ger dom fel kost som leder till att dom blir sjuka.

Ljungåsen
1

Bra att ni har koll på pälsen, och att flickorna får bra hö. Spån täckt med halm är ett helt ok bottenmaterial. Om ni fortsätter att ha bara spån i delar av buren så håll koll på att fötterna inte blir torra och /eller irriterade. Om marsvinen äter för mycket kraftfoder så kan de bli tjocka, men dina är unga och växer fortfarande, så lite kraftfoder behöver de. Du får hålla koll på deras hull. Man ska kunna känna ryggrad och revben, men inte alltför tydligt. En annan bra sak är att väga regelbundet, och att skriva upp vikten. Ett av de första tecknen på att ett marsvin inte mår bra är att det tappar i vikt. Jag väger varje vecka. Bästa c-vitamintillskottet är askorbinsyra, som finns bland kryddorna i vanliga mataffärer. Köp inget c-vitamin från zooaffärer, det är både dyrare och sämre. Häll inte c-vitamin i deras dricksvatten,. Det finns fall där överdosering av c-vitamin lett till urinsten. Ett par korn askorbinsyra plus måttlig mängd grönsaker är inte överdosering. Underdosering av c-vitamin leder till skörbjugg, som är en allvarlig sjukdom. http://www.guinealynx.info/scurvy.html

marsisen
0

Är marsvinen vana att vara ute i kallare väder? Dom kan nämligen vara rätt känsliga för blåst och kyla om de inte är "utemarsvin" :)

animal power <3

[Forest]
0

4 Ja dom är vana med vara ute innan 🙂. Dom har vart ute när vädret har vart bra.