Urinsten/uvi?
Hej! Skrev ett tidigare inlägg om att jag misstänkte uvi hos min hona då hon pep när hon kissade, hon gjorde det också rätt ofta. Misstänkte också kalciumdepotioner i urinet, se bilder i tidigare inlägg. Men nu har det helt gått bort vad jag hört iaf. Så min fråga är ifall uvi kan gå bort efter ett tag, liksom människor? Annars om hon har urinsten, kissar dom lika ofta som uvi då? Jag har även hittat hela fem små knölar rätt nära varandra vid hennes vänstra bröstvårta, något mindre än en ärta.. Och eftersom hon fått en bebis så är ju tumörer inte alls lika vanliga hos henne. Det jag misstänkte var urinstenar, men osäker på om man kan känna dom.. Ush vad förvirrat allt är. Vi har en bokad tid hos vet på måndag så skulle vara skönt att få säga till dom vad man misstänker. Hon ska vara där från klockan sju på morgonen och framöver dagen. Undrar då om hennes kompis bör följa med till vet, för bådas skull? (Vi har två marsvin) Tacksam för svar.
animal power <3
Läst den här artikeln? http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713aefb9cb46222d051ed5-urinsten Där står det att marsvin med urinsten kissar lite och ofta. Jag brukar ta med kompisen till veterinären, så att de har sällskap av varandra under resan. Sen brukar kompisen inte få stanna kvar om det sjuka marsvinet ska stanna kvar, så då har han fått följa med hem igen.
Finns det något vetenskapligt belägg för att hon skulle ha minde sannolikhet att drabbas av cystor för att hon fött ungar? Blev bara nyfiken, har aldrig hört det förut.
Jag kan inte spekulera om hennes tillstånd. Verkligen bra att du har ett bokat veterinärbesök på måndag!
#2 Hm,, inte vad jag hittat. Hörde det nånstans och kan väll hoppas på att dom har rätt. Vet iaf att man ofta kastrerar hon marsvin för att inte förebygga äggstockcystor :)
animal power <3