Färg?långhår?
Hej. Mina döttrar har fått varsitt litet blandras marsvin förra veckan. Bamse enfärgad och Lufsen har en vit virvel i pannan. Dem älskar sina småtroll och dem kommer säkert bli två kära familjemedlemmar med mycket kärlek och omsorg. Jag köpte dem från djuraffären samma dag dem kom dit och vet inte något om föräldrarna.Dem är 6 veckor gamla. Jag undrar om ni bättre vetande kan svara på vilken färg dem har och om dem blir långhåriga. Deras päls är len men lite vågig och ligger jäms med kroppen den är 2 cm lång,förutom på nacken då pälsen på Bamse står ut och Lufsen har en vit virvel. Dem är 6 veckor nu. /Malin
Pälsen hos långhår växer ca 2,5 cm per månad, så den borde varit runt 3,5 cm vid 6 veckors ålder. Tror alltså inte att dessa blir långhåriga.
De är troligen korsningar och därför ingen speciell ras, men man kan såklart beskrivas dem utifrån hårlag och färg. Bamse är ett släthår i d.e. golden och Lufsen en crested i d.e. golden/white.
Ett renrasigt enfärgad släthår kallas även för en "self", så man skulle kunna säga att Bamse är en self d.e. golden. Dark eyed (d.e.) betyder mörkögd, det anges eftersom golden och white kan förekomma med olika ögonfärg. Ett enfärgat marsvin med en crest (virveln i pannan) i en avvikande färg kallas även för "american crested", så man skulle kunna kalla Lufsen för en american crested d.e. golden.