Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1254 ggr
Gehab
0

Svullen Testikel

Har en Hane på 5 år som vi tvättade och klippte lätt i baken idag. Medans vi höll på märkte vi att en av hans testiköar ser lite svullen ut och har en liten böld på sig. Har ingen aning om exakt när det här hände efter som han på inget sätt alls verkat annorlunda. Han är väldigt aktiv, glad, bajsar och äter precis som vanligt. Det är lite oroande dock. Vi ska ringa in till veterinären så fort som möjligt, men tänkte fråga här på iFokus också. Vad skulle detta kunna vara?

Ursäkta den dåliga bilden, han var fortfarande lite blöt efter att vi tvättat baken.

Ljungåsen
0

Det ser inte bra ut, stackars liten. Han behöver verkligen få komma till veterinären. Jag vet inte vad det är för något, tyvärr.

[Wijnja]
0

Ser inte bra ut har du fått tid till veterinären

Gehab
0

Har inte tid ännu. Jag tror det ser lite värre ut än vad det faktiskt är nu när jag ser på bilden.

Som sagt, han är helt normal och allt verkar OK just nu. Uppdaterar när vi får status från veterinären.

[Wijnja]
0

Ser lite läskigt ut verkar han ha ont

Gehab
0

Gick till veterinären idag.

Tydligen är det bara en varböld och är inte kopplat till testiklarna. Som jag sa innan så tror jag bilden såg värre ut än vad det faktiskt var. Han mår fortfarande prima och ska iväg igen för att få bort den imorgon. Tack för all hjälp!

Ljungåsen
0

Så skönt att det inte var något mer allvarligt än en varböld! Bra att den blir omhändertagen redan imorgon.

[Wijnja]
0

Vilken tur det inte va värre än böld

Gehab
0

Veterinären ringde idag när de skulle ta bort den, tydligen var det inte en varböld, utan det var en tumor. :(

Vi låter dem operera honom, men det är ett svårt val. Jag vill inte att han ska lida av det. :/ Nästa gång han får något problem så är det nog dags att söva ner honom.

Ljungåsen
1

#8 Så tråkigt. Sen behöver det inte vara riktigt så hemskt med tumör som det låter. Bara för att det är en tumör så betyder det inte att den är elakartad, utan det kan vara en godartad tumör som inte sprider sig i kroppen. Då blir problemet löst nu när den opereras bort. Jag hoppas ni får bra råd från veterinären avseende eftervården nu efter operationen. Det är viktigt att stödmata tills han äter ordentligt själv, och att väga varje dag för att hålla koll på att han får i sig det han behöver. Håller tummarna för honom!

[Wijnja]
0

Så tråkigt

[AnimeV4]
0

Håller tummarna!