Botten material
Skulle man kunna ha klumpbildande kattsand och kutterspån ovanpå eller vad tror ni??
/Mofsan
Det beror på hur tjockt lager du har, men jag skulle föredra ett annat material om syftet är att få klumpar för enkelhetens skull. När jag hade en hane med pododermatit (infektion i trampdynorna) gick han på ett tjockt lager halm med ett tunnare lager torv i botten.
Klumpbildande kattsand är inte bra att ha. Har läst att om din hamster får i sig lite så stannar det typ i magen och ju mer dem får i sig ju större blir klumpen och det kan sluta med att hamstern dör.
#2 Det kan säkert stämma. Nu gällde det dock att ha under spån/annat bottenmaterial, men de kan ju gräva om de vill. Däremot så tror jag att risken med dammet som inte går att undvika är värre.
Ahhhh de var bra en tanke o idé 🙃Nyfiken på va ni andra tycker men tänkte oxå på de om de sväljer de kan inte va bra
/Mofsan
Här är en artikel som kanske kan hjälpa dig lite🙂
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d712ee0b9cb46221d0450de-bottenunderlag-till-marsvinsburar
Jag skulle inte använda klumpbildande kattsand. Om det är klumpar som du är ute efter så fungerar easyströ bra. Det klumpar ihop sig hyfsat. Även en blandning mellan lättströ och easyströ klumpar sig. Lättströ har bättre uppsugningsförmåga än easyströ, men är hårdare att gå på och klumpar sig inte ensamt. Både lättströ och easyströ har bättre uppsugningsförmåga än vanligt kutterspån.