Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1220 ggr
B.F.L
0

Sjukdom?

Hej. Jag har haft mina 3 marsvin i drygt 3 månader. Det har gått bra och dom har ätit osv. Men i söndags när jag skulle ge dom mat, så låg ett marsvin dött, jag har ingen aning om hur han dog. Han var cirka 6 månader gammal. Jag gick nyss och kollade till dom 2 marsvinen jag har kvar, och nu är ett marsvin "sjukt". Hon kan inte gå eller stå upp. Utan hon bara ligger och dör ser det ut som. Är detta en slags sjukdom? Vad ska jag göra med den som är frisk?

Tjeja
4

Du skall akut till veterinär med båda dina grisar som är kvar!

Uppenbarligen är det något ordentligt fel med dem och de behöver hjälp genast!!!

Marsvin visar inte att de är sjuka förrän de är nästan döende. Så länge de klarar av att hålla skenet av att vara frisk uppe så gör dem det eftersom de är bytesdjur och inte vill signalera att de är mer sårbara.

Ingen här kan svara på vad som är fel med dina marsvin. Men det du skall göra med båda, även det som verkar vara friskt än, är att åka till veterinär så fort som möjligt för dina grisar behöver hjälp akut nu.

Dör det sjuka marsvinet måste du ändå till veterinären med det andra "friska" marsvinet för att ta reda på om och vad som är fel med den också. Överlever den ensamma grisen behöver den få minst en ny kompis så småningom. Om en vecka eller två när du vet att det ensamma marsvinet är friskt kan du skaffa en ny kompis till det.

Några sannolika orsaker till dina marsvins sjukhet är saker som infektioner, näringsbrist eller förgiftning. Infektion som de haft med sig från uppfödaren eller fått från något i hemmet. Näringsbrist om de har fått fel foder och tex saknar c-vitamin. Förgiftning om de fått fel foder med för mycket av något ämne de inte mår bra att få för mycket av.

Så vad du gör, ta ditt/dina levande marsvin till veterinär så fort som möjligt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Wijnja]
0

Kan ha ett virus som dör helt plötsligt fick själv viruset går inte bota ett virus som gör att dem får lunginflammation

Äppelsnäckan
0

Har de fått hö dagligen? Har de fått c-vitaminrika grönsaker (kål, persilja, paprika etc) dagligen? Utan c-vitamin får de skörbjugg vilket bl.a. leder till bakbensförlamning och död. Utan hö slips inte deras tänder och de får problem att äta och kan svälta/få skörbjugg.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Tjeja
0

B.F.L. Hur har det gått?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.