Marsvin som bits?
Hej! Jag tog över 2 hanar och den ena av dem bits ( visste naturligtvis inte detta).Då jag inte har jättemycket erfarenhet av just marsvin undrar jag om någon har varit med om liknande? Och om någon har några idéer på vad det kan bero på. Har själv varit i funderingar som: *dålig vana när han blir uttråkad i knät? * Har han ont någonstans?, *Är det något han inte tål? Tacksam för all input jag kan få får detta!
Biter han eller nafsar han?
många skriver biter men menar nafsar :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är han ung? En del yngre marsvin kan vara väldigt förtjusta i att tugga på allting, inklusive sin människa.
Fridaaaa: Något mittemellan? Kraftiga nafs. Det går inte hål i huden, men känns mer än "ett litet nafs".
#3 Nafs då alltså :)
Viktigt att benämna rätt tycker jag
Vissa marsvin kan göra det av nyfikenhet, när de vill till sin bur tex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ljungåsen: Han borde vara 6-7 månader. Han är ganska energisk överlag. Det är enbart när vi har honom i knät som han "gör utfall", jag har lärt mig se de små signalerna innan det kommer - jag får känslan av att han blir rastlös av att bli hållen. Fast det andra marsvinet kan ligga i knät en timme och bara njuta av gos. Ja, han är ganska "gnagig" av sig annars också, vi lägger in grenar, det är uppskattat. Om det är en åldersgrej, vad gör man isåfall?
#5 Om han är så ung som sex-sju månader så är det en åldersgrej. Det kommer gå över av sig själv bara han blir äldre. Sen behöver han inte bli ett gosigt knämarsvin för det, men han kommer sluta med att tugga på dig. Jag tror du tolkar helt rätt att det är rastlöshet, och det är helt normalt. De flesta yngre marsvin brukar inte uppskatta att mysa i knät. Mycket sysselsättning i form av saker att gnaga på, och mycket tid på golvet där han kan springa runt brukar hjälpa. Och att man lär sig läsa av så att man kan undvika det värsta tuggandet.
På alla marsvin som varit hårdhänta med bissingarna har jag bara försiktigt petat dem på nosen. Ofta är det att de har bråttom ner i buren eller att de vill smaka/är missnöjda med något. Om de sprattlar eller bits när de ska ner i buren väntar jag tills de slutar bits och är stilla innan de får komma ner. Funkar utmärkt!
Vissa marsvin slickputsar medan andra hårdnafsputsar, dock🙂