Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2032 ggr
zooeyrush
0

Vad tror ni? Svamp, ringorm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har ju då en liten hona som snart är 5 månader och föddes hemma hos mig. Jag var med henne till veterinären för mindre än 2 veckor sedan då hon tappat päls på en baktass och börjat klia sig förfärligt. Fick diagnos c-vitaminbrist men skulle ändå behandla med stronghold då jag insisterade på detta. Ett par dagar efter vi varit där dyker detta upp på hennes nos. 

Hon går ihop med två andra honor som är äldre och det har varit lite småtjafs så min första tanke var att det var ett bett? Det är liksom lite kladdigt och som en mörk skorpa. Men pälsen är något kal runt om, oklart om detta varit sen innan, vet inte. Annars tänkte jag svamp så jag har smörjt med pevaryl och hon har fått en fungoralbad. 

Det jag nu är orolig för är att det skulle vara något värre, eller typ Ringorm? Ringorm skulle vara min mardröm typ, har träbur. Vad tycker ni i eran åsikt att det liknar? Skulle det vara värt att gå till veterinär igen, har ju fungoral och stronghold hemma. Har även virkon för eventuell sanering. 

Kan inte se något på mina andra tjejer men är ju nojig över att de ska få liknande också.

Tack på förhand!

Ljungåsen
2

Stackars liten. Det på nosen ser ut som en sårskorpa, men bredvid ser det lite svampangripet ut. Samma på örat. Det kan vara Ringorm (som ju är en sorts svamp) i ett tidigt skede, men det kan också vara vanlig svamp. Brist på c-vitamin kan leda till svampangrepp, och unga djur är mer känsliga än äldre. Jag hoppas du ger extra c-vitamin nu. Ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva varje dag är ett lätt sätt. Hade det varit mitt marsvin hade jag fortsatt med Fungoral och smort de värsta ställena med Canesten. Det fungerar om det är ett lindrigt angrepp, oavsett om det är Ringorm eller svamp. Det är klokt att bada samtliga marsvin som lever tillsammans.

zooeyrush
0

Nu får de c-vitaminrika grönsaker varje dag men får väl ta mig ut och köpa askorbinsyra också. Har gett henne en dos oralt i munnen men hon stretar emot så mycket, gör lite ont i mig. 

Hur ofta behöver man bada tycker du? Får se om jag kan hitta Canesten, borde finnas receptfritt?

Som sagt de andra är på henne ibland och jagar iväg och hugger mot henne, hon skriker som bara den (väldigt dramatiskt) men jag aldrig sett något sår innan det här, vet ju inte hur mycket päls de kunnat få med sig om de bråkat

Ljungåsen
2

Jag badade två gånger i veckan när vi hade Ringorm här hemma. Du har säkert läst på Fungoralflaskan att de ska sitta med schampot i pälsen en stund innan man sköljer ur, men jag nämner det i alla fall. Viktigt att det är varmt i rummet under den tiden så marsvinen inte fryser. Canesten finns receptfritt på apoteket. Jag smorde dagligen på alla svampangripna fläckar. Allmänna instruktioner för behandling av Ringorm i länken nedan. Fungoral är nästan lika bra som Malaseb, som man måste få recept på. https://www.eragons.se/blogg/ringorm/