Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1213 ggr
Paubks
2018-01-22 12:55
1

Bråk

Hej! Har ganska nyligen köpt 2 marsvin som är systrar. Vi har haft dom ca 2 veckor. Dom har de senaste 3-4 dagarna börjat att bråka. Den ena är på den andra och jagar och nafsar. Det håller inte på länge men kan komma flera gånger per dag som dom blir osams. Det är inga rejäla bett emellan men jag minns när jag hade marsvin som yngre så fick vi sära på våra två och ha i varsin bur. Är det markering mellan våra två där den ena vill visa att hon bestämmer? Ska man låta det vara eller sära på dom redan nu?

91Marran
2018-01-22 13:15
1

Hur stor är buren och hur ser den ut?

Mvh
Mig

Ljungåsen
2018-01-22 13:20
5

Hur stor är buren? Hur gamla är flickorna? Bråk handlar ofta om konkurrens om resurserna, så det är klokt att servera mat och vatten på flera ställen. En annan sak som triggar bråk är platsbrist. Marsvinen behöver kunna komma undan från varandra, och många burar som säljs till marsvin är alldeles för små. När det gäller honor kan brunst också ställa till det. Då kan det hjälpa att introducera en kastrat till flocken. Att separera är det sista man gör, när man provat allt annat. Att ha ett marsvin ensamt i en bur är inte lagligt.

Paubks
2018-01-22 16:03
1

Buren är stor och det är gott om plats. Det är egentligen en bur för kanin tror jag då den känns större än andra. Det finns flera ställen för de att gå undan och gömma sig i så som hus och 2 tunnlar. Tjejerna är inte så gamla, 9 veckor. När du säger platsbrist så ser jag att den ena vill vara nära den andra hela tiden. Hon är inte lika framåt och känner inte lika mycket trygghet ännu och följer systern vart hon än går. Hade hon fått välja hade hon legat på sin syster. Kanske är det så att den ena vill ha närhet och andra inte och att de blir oense på grund av det? Och att sära på dom vill jag inte men man vill inte oroa sig för att dom ska skada varandra heller men det kanske ser värre ut än vad det är.

Ljungåsen
2018-01-22 16:13
3

En typisk kaninbur är 120*60, och det är inte en stor bur för två marsvin. Möjligtvis nu när de är små, men inte sen. Jag skulle avvakta, och se om det lugnar sig med tiden. Så länge som de båda kommer åt maten, och kan vila, och de inte slåss så det blöder. Mycket golvtid är också bra. Små marsvin har mycket spring i benen.

Paubks
2018-01-22 16:21
1

Tack för hjälpsamma svar :)

A: Marsvin
2018-01-22 18:55
1

Hej. Mina marsvin gjorde lika dant.  Vet inte varför men man ska ju helst inte sära på de eftersom att det då kan bli svårt att sätta tillbaka dem ihop sedan. Det en person som jag såg gjorde var att sätta ett galler i mitten av buren så att dom fortfarande kunde vara tillsammans men vet ej om det är bra.  Det kanske är jätte dåligt vet ej…🙂

Paubks
2018-01-22 19:02
1

#6: Ja jag vet inte heller. Nödlösning kanske :) Får se vart det tar vägen, det är inga allvarliga bråk än så länge, mest nafsande men tråkigt ändå. Får hoppas att de lugnar ner sig av sig självt

Ljungåsen
2018-01-22 19:50
1

#6 Att sätta ett galler i buren för att separera är ingen bra idé. De är inte tillsammans då, utan ensamma båda två. Och det är ett brott mot djurskyddslagen att ha ett marsvin ensamt. #7 Jag tror och hoppas att det lugnar ner sig. Har du två av allting? Två hus, två matskålar, två höhögar, två vattenflaskor? Allt för att minska konkurrensen om resurserna. Och mycket golvtid så de får springa av sig överskottsenergin.

godisgrisen
2018-01-23 00:11
2

Vissa honor som är jämngamla brukar bråka och rent av småslåss i den åldern. Det ser ofta värre ut än det är och det går över. Dela inte på dom utan låt dom lösa det hela själva. 

Det är ganska intressant eftersom hanar i den åldern bråkar iprincip aldrig utan omde bråkar börjar de vid 4-6 månader och kan hålla på till ettårsdagen sen är det oftast lugnt. Honor bråkar  oftast från två till  månader om de bråkar sen är det lugnt där också. I båda fallen är det hormoner och rangstrider som ställer till det.

Jag kan i princip lova att de snart lugnar ner sig.

[Wijnja]
2018-01-23 05:10
1

Hur går det mina honor små bråkar i g brukar låta dem göra upp själva

Paubks
2018-01-23 15:14
1

#8: Ja men den ena vill vara nära den andra och följer henne vilket kanske leder till irritation för den andre men det är som sagt inte konstant bråk. #9: Ja antagligen känns det större för mig än vad det är för dom. Men jag hoppas att det blir bättre och inte värre. Känns skönt att du tror att det kommer lugna ner sig :) #10: Mina löser det själva med, tillslut går dom och gömmer sig på varsitt ställe. Avleder ibland med hö/leksak/kel etc

[Wijnja]
2018-01-23 17:55
0

Oj låter inte bra