Odla eget gräs
Hejsan! Jag fick en liten fundering nu ikväll. Tror ni att man kan köpa ett litet växthus som får plats här hemma, ett sånt pyttelitet och odla en liten gräsmatta och ge färskt gräs till grisarna en gång eller mer i månaden, beroende på hur fort det växer? Eller måste det vara någon speciell typ av gräs som dom ska äta?
Bjuder på en bild på min blöta lilla gris ihihihi
Kan inget om marsvin, men går ju att odla gräs i kruka i fönstret lätt, finns en del kattägare som gör. Så otroligt söt bild på ditt marsvin förresten! 😍
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Jasså går det att göra i kruka? Coolt! Men tänkte att ett växthus har mer plats och då kan man odla lite större volymen gräs om du förstår hur jag menar :)
Tack! Visst är han söt 😍
Har iof inte marsvin men kan ju knappast vara stor skillnad från kanin ;)
Brukar själv göra en "minigräsmatta" åt Kenzie (använder en gammal toalåda och lägger ett galler ovanpå så han inte ska gräva upp all jord). Brukar själv så antingen korn, vete, alfalfa eller gröna linser och ibland blanda sorter. Speciellt linserna men även korn och vete brukar växa rätt fort (speciellt i början) så har man fler än en låda på gång så kan de ha lite snask ganska kontinuerligt.
Tycker det är perfekt då de då redan blir invanda vid gräs när grässäsongen ute börjar :)
Korn används ofta när man gör groddat foder till djur (att mata med istället för pellets, dock vanligare utomlands än här i Sverige).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Mina (hyfsat bortskämda) marsvin äter nästan allt sorts gräs, men föredrar helt klart de grövre sorterna som timotej, engelskt rajgräs eller vetegräs. Vanligt gräsmattegräs består ofta av gräs med väldigt fina strån, och det är inte lika gott. Som tidigare sagts så går det fint att odla gräs inomhus. Alfalfa skulle jag inte ge till vuxna marsvin. Det har en felaktig kvot mellan kalcium och fosfor, och det i sig är en riskfaktor för urinsten.
Jag odlar alltid havregräs hela vintrarna till marsvinen. Har tråg som det legat kräftor i och gamla hörntoaletter. Lägger ett tunnt lager blomord bara så pass att det nästan täcker ytan. På det havre i 1 cm. Vattnar på ordentligt så allt simmar precis i början så fröna får fart. Sen håller jag fuktigt. Marsvinen får inte beta själva eftersom de river upp allt så jag klipper åt dom. Varje omgång ger ca. 4 skördar. Jag ser till att baljorna inte sås samtidigt då finns det gräs hela tiden. Mycket populärt. Marsvinen piper energiskt då de hör en sax.😂
#5 Intressant! Kanske man borde testa! 🙂
Mvh Linnea
Jättesöt!
När jag odlade gräs använde jag såna där svarta plastformar som kött ligger inplastade på i butikerna, men man kan även ta sådana av vanlig genomskinlig plast eller ex ett halvt mjölkpaket.
Jag använde mig av havre, vilket går att köpa i lösvikt i vissa djuraffärer och kanske på Granngården om de inte bara har stora säckar.
Det var jättelätt och växte snabbt! Bara ta lite jord i botten, lägg på havre, ett tunt lager jord (kanske 1 cm) och vattna. Låt stå i ett fönster. Vattna inte för mycket, för då möglar det. Blomspruta är bra🙂