Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 542 ggr
[lifebyanki]
0

problem att väga dom

jag har 2 marsvin på 2 månader, dom ha bott här 1 månad men det går inte att väga dom, jag vill verkligen veta att dom en bra vikt men dom är så spralliga och kan inte vara still, dom ser ut att väga bra, mamma säger att hon skulle säga ungefär 500 g men har ett sjukt behov av att veta saker, ska jag helt enkelt bara vänta tills dom vill och klarar av att vägas? dom äter bra, så att dom väger för lite tror jag inte.

Även ett problem med att klippa klorna, dom vill inte vara still och dom har inte vant sig vid dehär att vara i famnen, kan man underlätta på nåt sätt?

Fridaaaa
0

Hur väger du dem?
Jag sätter i en låda på köksvåg, så sitter dem där :) Ev ger en liten grönsak att mumsapå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Jag gör likadant. En glasslåda på köksvågen. Det är jätteviktigt att väga, och skriva upp vikten. Ofta är första tecknet på att någonting är fel att marsvinet minskar i vikt (eller inte ökar som det ska om det är en bebis). När det gäller klorna är det enklast om man är två. En som håller och en som klipper.

[lifebyanki]
0

#1 jag tänkte inte så långt men det var ett väldigt bra tips, ska verkligen testa det

Fridaaaa
0

#3 Lycka till :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lifebyanki]
0

#2 ja, det är så jag och mamma tänkt att göra men är så rädd att dom ska sprattla och de klipps fel då

#4 det är tydligen fel på vågen så kan inte väga dom just nu men ska lösa det, dom äter iallafall normalt och rör sig mycket

Ljungåsen
0

#5 Vi gör så att den som håller håller själva marsvinet, och den som klipper håller marsvinets tass stilla. Sen brukar man få vara snabb, och klippa lite men ofta. Det kan vara bra att ha blodstopp hemma också, ifall man råkar klippa i pulpan.