Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1076 ggr
My Guinea pig Doris
0

Marsvinsallergi?

Hej igen!

Jag ska ju köpa marsvin om bara några veckor fast är jätterädd att jag kommer vara allergisk. Min bästa kompis har ett marsvin (hon ska skaffa ett till) och jag har aldrig reagerat på det marsvinet trots att vi hållit på mycket med henne. Jag har dock enligt ett pricktest (för typ 3 år sedan) visat att jag är allergisk för timochtej gräs, fast jag har personligen aldrig märkt av det. Jag har även en häst som jag packat väldigt många höpåsar till fast aldrig reagerat då heller. Jag kanske  bara är nojjig men jag vill verkligen utesluta allergi innan dom kommer eftersom att jag skulle bli så ledsen ifall vi skulle behöva lämna tillbaka dom.  

Jag tänkte även ha marsvinen på mitt rum (fast höet ska få stå i ett annat). Tror ni det funkar eller kan jag inte ha marsvin? 😕

[Wijnja]
0

Har Du allergi tabletter hemma om det blir kris

[Wijnja]
0

Har själv g är inte allergisk mot marsvin

Novachan
0

Be om att få göra nytt pricktest?

My Guinea pig Doris
0

#1 Ja, vi har allergitabletter hemma, fast det är inte så roligt i längden att springa och ta allergitabletter hela tiden.. :(

My Guinea pig Doris
0

#3 Det kan nog vara en bra plan, fast pricktest kan lätt ha fel om jag minns rätt. Så därför undrar jag lite vad ni tror. 🙂

[Gnagare2]
2

Nu pratar jag för mig. Jag avråder att göra som jag gjort,jag vill bara dela med mig av mina upplevelser kring allergi.

Jag har varit allergisk mot hö i många år,och haft marsvin trots min allergi,och nuförtiden reagerar jag knappt alls mot höet. Det är som om kroppen har vant sig vid höet nu.

Visste att det inte är bra att göra som jag gjort,men jag kan inte leva utan marsvin,så därför har jag trotsat min allergi. Men jag har "bara " haft rinnande ögon och näsa. Jag har aldrig reagerat med astma.Jag har heller inte utvecklat någon annan allergi pga att jag trotsat min allergi. Om du har astma  avråder jag dig från att göra som jag gjort.

Ville bara dela med mig av  mina upplevelser kring min allergi. Kan absolut inte tänka mig ett liv utan marsvin,och då har min envishet slagit till,och nu är jag så gott som symtomfri efter många år med allergi mot hö.

My Guinea pig Doris
0

#6 Jag har haft förkylningsastma när jag var mindre, fast det har jag som tur är växt ifrån nu. 

Vad skönt att det kan försvinna! Men hade du reagerat tidigare på hö/gräs eller var du som mig och inte märkt det alls? 

Vart hade du buren? Jag vill ju gärna ha dom inne på mitt rum, fast samtidigt har jag förstått att de kan öka risken att bli allergisk mot dom och det vill man ju inte!

[Gnagare2]
0

#7 Ja jag har haft gräspollen allergi sedan 20 års åldern,därav hö allergin,så jo jag har tydligt känt av besvären. Jag gjorde ett pricktest och fick veta att jag var gräspollen allergisk.  

När jag fick allergi beskedet gav jag mig sjutton på att "Nej,jag gör mig aldrig av med mina marsvin" .  Det var jobbigt i början,men idag ångrar jag inte att jag trotsade allergin,för nu verkar kroppen ha vant sig som sagt. Det är jag mycket tacksam över.

Jag har alltid haft marsvinen i ett annat rum än sovrummet.  Har aldrig vågat ha djuren i sovrummet. Där gick min gräns för vad jag vågade. Har haft dom i antingen köket eller vardagsrummet. 

Du verkar ju redan ha hanterat hö utan någon reaktion,men det beror på hur gammal du är ?.

Allergi kan uppkomma i unga år. Man kan bli allergisk ända upp till 30-40 års åldern har jag fått lära mig. Så även om du inte har någon reaktion nu,så kan det tyvärr uppkomma senare. 

Jag vill inte uppmuntra dig till att göra någonting om du fortfarande bor hos dina föräldrar? Då är det ju dom som bestämmer hur ni ska göra angående allergi tänker jag.

My Guinea pig Doris
0

#8 Okej, tack för rådet. Jag ska prata med mamma och pappa om var dom tycker att vi ska ställa buren, för man vill ju inte utveckla en allergi. Jag är 13 år :)

My Guinea pig Doris
0

Hej igen! Nu har det dykit upp ännu ett problem, dessutom ett värre. Min pappa är en astmatiker och har blivit tillsagd av doktor att inte ha något djur (inte ens hästen) och jag funderar på om det är helt kört med marsvin? Man kan ju ställa buren på vårdat uterum som vi inte är jätteofta iaf inte på vintern (Jag kommer självklart vara där mer om vi har marsvin där!) fast jag vill ju verkligen inte att astman blir värre. Vad tycker ni? Tror ni att man skulle kunna ha en utekanin OM det inte funkar med marsvin? (Vill ju helst ha marsvin fast är djurgalen….) Så synd att vi kom på detta nu… Har ju mailat uppfödare och tvingat tre honor redan som är sockersöta! 😓 Tacksam för råd och hjälp!

veilwas
0

Jag känner mig hemsk när jag och marsvinen är hos föräldrarna och hälsar på, då min pappa är väldigt allergisk och känner av både hö och marsvin.. Dock går han ju med på detta, mest för att det är under kortare perioder vi är där (och för att vi inte har någon som kan passa grisarna). Dörren till rummet de bor i under den tiden är alltid stängd, men han känner av allergin ändå.

Hade jag bott hemma än och varit sugen på att skaffa marsvin hade jag avstått, just för att det blir så jobbigt för pappa. Visst är det underbart med de små liven, men att utsätta en allergiker för detta känns inte helt okej enligt mig.

Nu vet jag inte hur "känslig" din pappa är, men jag tror faktiskt att han skulle känna av marsvinen.. 😕

Randomel93
0

Om en läkare avrått honom från att ha djur så bör du vänta tills du inte bor hemma längre, jag vet att det är väldigt jobbigt att avstå när man älskar djur, men astma och luftvägsrelaterade problem är inget att leka med och att behöva göra sig av med marsvin man redan skaffat är jättejobbigt, och att någon hunnit bli sjuk på det är också synd. Vad du skulle kunna göra är att ha en öppen dialog med uppfödaren, se så att denne är villig att snabbt ta tillbaka marsvinen om han reagerar?

veilwas
0

Det är så många marsvin som säljs på blocket pga allergi, och som #12 säger så är det inget att leka med. 

Vad säger din pappa om att skaffa marsvin, efter detta uppstod?

My Guinea pig Doris
0

Tack för hjälpen #11 #12 . Vad tror ni om attraktiv kaniner utomhus då? Kan det också påverka astman även fast dom bor utomhus? Jag vet inte om jag hade klarat att lämna tillbaka dom, har viljat ha djur sålänge jag minns och precis när man fått det lämna tillbaka det. Men jag antar att det är ett alternativ.

My Guinea pig Doris
0

#13 Han är jätteledsen för att han krossar mina "drömmar" fast är rädd för att den ska bli värre. (Hans farmor hade jätte allvarlig astma. Så allvarlig så att om någon hade för stark parfym i samma hiss som henne så fick hon andnöd och var tvungen att åka till akuten. Pappa är rädd för att hans egna ska bli så allvarlig, och jag med för den delen.) Känns så själviskt att jag fortfarande vill ha ett djur trots att han har astma. Jag har viljat ha det sålänge jag minns och nu när vi är så nära så gör jag allt för att hitta en lösning, men det kanske är lika bra att ge upp. Det är ju inte snällt att utsätta honom för den risken..

veilwas
0

Jo, det är klart att man vill ha djur! Men när det är så tråkigt att en familjemedlem har såpass allvarlig allergi så får man ju tyvärr acceptera det och kanske vänta till man flyttar hemifrån. Jag tycker inte att man ska chansa när det gäller någons hälsa.

Jag skaffade mina första djur först när jag var 23, hade antagligen väntat längre om inte marsvinet hade behövt ett hem akut. Men jag tycker att du bör vänta lite med att skaffa djur.

Hur det funkar med kanin som bor utomhus vet jag inte, har som sagt inte haft djur när jag har bott hemma. Men det kanske någon annan här har någon erfarenhet av detta? 🙂

Novachan
0

Jag vet inte hur känslig man är när man har astma och problem med luftvägarna för sånt här men även när man har kaniner utomhus så blir det ändå att man drar in lite päls och sådant från kaninerna och buren, så det borde inte vara helt riskfritt.

Tror tyvärr du måste vänta med att skaffa något sorts djur, iaf pälsdjur, oavsett om de kan bo utomhus eller inte. Surt men så är livet ibland…

My Guinea pig Doris
0

#17 Vi har i nuläget en häst, så vi drar in hästhår i huset. Hela familjen är angagerade i hästen och vi har tidigare ridit på ridskola samt haft medryttarhästar och dragit in hår av det. Astman blev inte värre av det, men jag vet inte. Det kanske är skillnad för astmatiker mellan häst och kaninhår..

Novachan
0

#18 Just det, glömde att du skrev det. Vet heller inte om det är någon skillnad för astmatiker med häst och kaninhår… Reagerar han någonting på t.ex. hö och strö som används i stallet?

veilwas
0

Har ni någon bekant som äger kanin så kanske ni kan åka dit och se hur han reagerar, alternativt hälsa på en uppfödare? Klarar han då av att hålla på med kaninen utan större problem kan det kanske vara värt att testa med kanin istället för marsvin? 🙂

Novachan
0

Just det, är väl vanligare att det går att hyra kaniner över en sommar än marsvin. Då skulle ni kunna testa en längre period, är ju skillnad mellan att umgås med kaniner varje dag en period än att träffa kaniner en stund, även fast det var ett bra förslag av veilwas, men jag vet inte astmatiker kan återhämta sig bra om de blir värre? - om det liksom är värt att testa…

My Guinea pig Doris
0

#19 Han har reagerat på hö när han packat höpåsar till hästen, fast då var det "enbart" med att han blev tätt i näsan. Han har inte reagerar för strö m.m i stallet, men vi har våran häst på lösdrift så han utsätts ju inte för något av det särkilt mycket bortsett från när man hästen får åka transport. #20 Hans bror har två kaniner. När vi var hemma oss dom (vi är inte det så ofta, dom bor väldigt långt bort) så reagerade han inte på dom. Han var visserligen aldrig med dom, men det måste ju ha dragit in hår i deras hus samt att jag höll på med dom en del.

Heidie24
0

Marsvin är väldigt allergiframkallande så jag skulle inte utsätta någon som har minsta lilla allergi för dem. 

Min läkare sa till mej när jag hade undringar om allergi att har du marsvin är du inte allergisk. Det fungerar inte.

Så dumt att chansa.

Novachan
0

#23 Personen i fråga är astmatiker och har ingen känd allergi

Heidie24
0

#24 Aha det missade jag eftersom det står allergi i överskriften : )

veilwas
0

Min pappa reagerar direkt på pälsdjur, även om han inte håller på med dem själv, det är därför jag tipsade om att testa med någon bekants kanin. Jag tycker att du borde sätta dig ner med dina föräldrar och diskutera om att eventuellt skaffa kanin istället, och se om ni kanske kan testa igen och hälsa på någon som har kanin. Som du säger så reagerade han inte när ni andra möjligtvis hade kaninhår på kläderna, så det kan ju vara ett gott tecken! (Dock får ni ju ha det i tanken att det kan bli annorlunda om han utsätter sig varje dag)

Novachan
0

#25 Ja, det är TS som har någon form av allergi för timotej-gräs men det större problemet är att TS har en pappa som är astmatiker. Förstår om det blev lite rörigt :)

[Gnagare2]
0

Fy vad trist det är med allergi när man älskar djur.  Jag  lider med dig,TS. Anledningen till att jag vågade trotsa min allergi var att jag aldrig uppvisade några som helst symtom på astma,utan "bara" rinnande ögon och näsa.

Astma är som övriga skriver,verkligen inget att leka med,så om jag hade varit TS så skulle jag vänta med att skaffa pälsdjur tills man själv flyttar hemifrån,och prova att hyra något pälsdjur då,för att se att  man ej själv utvecklar astma. Allergi och astma är ju trist nog,även ärftligt,så risken för att TS själv ska drabbas är större då.

My Guinea pig Doris
0

Tack för alla svar, det hjälper verkligen! Tror jag ska försöka skaffa kaniner, om jag får tillåtelse alltså.. Det borde ju inte vara så stor skillnad eftersom hela huset GARANTERAT har massor av hästhår i sig, så då borde det väl inte göra skillnad med kaninhår? Jag kommer självklart att ha dom utomhus då och inte plocka in dom. Han behöver ju inte heller hålla på med dom. Hoppas verkligen att detta funkar och att jag får. Återigen, tack för alla svar! ❤️