Mina grisar
Jag har ju inte visat mina marsvin heller bara skrivit lite i trådarna här : )
I senaste omgången med marsvin hade jag 3 som blev 2 i mars-17. Min Avatar Cayenne klarade inte en narkos där en varböld i munnen skulle tömmas. Hon vaknade upp och var pigg men när jag kom in och skulle hämta henne var hon borta. Bland det värsta jag varit med om.
Kvar blev halvsystern Gizmo och kastraten Folke.
Förra fredagen fick vi låta Folke somna in då han hade en stor tumör i halsen som inte var opererbar. Kvar fanns då bara Gizmo och det gick ju inte.
På lördagen styrde jag , Gizmo och min son mot Göteborg och Eragons omplacering av marsvin. Där väntade en stilig pojke som då hette Blixten, numera Billy, och lilltjejen Chocolate som vi nu kallar Coco.
Gizmo är född 2013 och de här båda nya är födda 2015 så de sätter lite fart på henne. Först ut på bild är Gizmo. Inte riktigt nöjd med de nya kamraterna men hon gillade inte sin syster heller så det var väntat. Här är hon lite trött av att gräla med rumskompisarna.
Så söta
Jättesöta marsvin du har! Jag hoppas de kommer bli riktigt goda vänner, när de väl vant sig vid varandra. Speciellt glad blir jag att du valde att adoptera. Alla mina kommer också från Eragons.
Gizmo har missat det här med att marsvin är flockdjur. Det gick bra med bara Folke men hon har inget till övers för andra tjejer tyvärr. Hon delar ut tjyvnyp så ofta hon kan och bara för att.
Coco känns helt ohanterad. Kom in samma dag vi var där så hon fick flytta direkt. Hon springer hellre rakt in i väggen än att man får ta henne. Men hon poppar loss på ren filt och hon gillar Billy. Blir lite att jobba med.
Hur kan man välja annat än Eragons när man väl hört talas om dem. De hade lite kul åt att jag körde 40 mil enkel för två marsvin hahaha. Fast lite imponerade också.
Hur många har du Ljungåsen?
Å så fina marsvin du har
#4 #7 Tack
Marsvin är helt underbara hur många har du
Jag har de här tre. Det räcker om man ska hinna ta hand om dem ordentligt tycker jag : )
#6 Helt klart en imponerande resa! Jag har bara fyra mil dit. Det tar ett tag för flockdynamiken att sätta sig, så det kan bli rätt så livat i början. Det brukar ge sig med tiden. Och även rädda, ohanterade marsvin brukar bli tama, bara de får tid på sig, och får en chans att umgås med människor som faktiskt är trevliga. Jag brukar ha sju marsvin (två pojkpar och en trio med kastrat och två honor) men just nu är de bara sex. En av mina gamlingar lämnade oss för ett tag sedan, så trion är just nu en duo. Tilltänkta kompisen är inte flyttklar förrän i slutet av månaden.
Lillyrod du tänker helt rätt
Fick två marsvin på halsen extra
Jättefina!
Är Gismo agouti? Tycker det är en så vacker färg.
/Elisa
Gizmo är silveragouti/white 😉 Hon har en vit fläck på bakdelen.
Som arwen din va super fin
Tyckte väl hon såg silvrig ut! Men jag hade iallafall "nästan" rätt. 😉😃
Väldigt vacker iallafall!
/Elisa
Idag kom papperen från försäkringsbolaget på mitt ena adopterade djur. Det visade sig att min lilla chokladgris inte alls fyller 3 år i maj som förra ägaren sagt vid inlämning. Enligt försäkringen är hon född 170909. Hon är alltså bara 7 månader. Inte underligt att det är sån fart i henne. Hon måste tycka de andra två är dötrista 😃
Så fina marsvin blev lite sugen
#18 Det där är ruskigt vanligt. Marsvin som omplaceras blir ofta bra mycket äldre än vad de egentligen är. Jag har aldrig riktigt förstått varför.
Ett marsvin jag har är 8 år
Jag tror inte de hade koll de som lämnade in. Det var en hel kartong med grisar i olika storlekar.
#22 Jisses. Det finns alldeles för mycket elände här i världen. Men nu har hon fått det bra.