Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 707 ggr
kalindas
2018-04-27 18:22
0

Kloklippning

Har försökt klippa klorna på damerna men det är i det närmaste omöjligt. Är rädd att jag skadar deras små tassar, tår och vet inte hur hårt jag ska hålla. Hade en kompis som hjälpte mig och hålla, men då de inte är vana att bli burna så blev det ett väldigt sprattlande och hon klarade inte riktig av det.
Hålla dom i knät på rygg (med ryggen mot min mage),  funkade inte alls.
Funderar på om det är lättare att ställa dem på bordet och ta fram klorna och klippa? Men då måste jag ju komma på ett bra sätt att få dem att stå stilla.
Vilket är bäst? Vanlig nagelsax eller klotång till katt?
Klorna är längre än jag tycker om, så jag måste komma på en smidig lösning så snart som möjligt. 
Men om någon på västkusten har vägarna förbi Falkenberg och som är kloklippningsexpert på marsvin, så får ni höra av er. 😃
Men som sagt, bra tips, gärna bilder på hur ni håller marsvinen uppskattas. Får jag bara damerna att sitta stilla, så är själva kloklippningen inga problem. Då de har vita och fina klor.

/Elisa

[Wijnja]
2018-04-27 19:10
0

Vart bor du

[Wijnja]
2018-04-27 19:10
1

Synd jag bor i Stockholm annars hade jag hjälpt dig klippa

[Wijnja]
2018-04-27 19:29
0

Har samma problem med en hane han sitter inte stil får hålla ihonom lite hårt inte för hårt sen ta tassen så han inte rycker till

Ljungåsen
2018-04-27 19:41
0

Jag har en sådan här klotång. Den tycker jag är bra. https://vetzoo.se/klotang-smadjur Vi är två när vi klipper. En som håller marsvinet och en som klipper klorna. Vi brukar använda köksbordet, så kommer marsvinet i lagom arbetshöjd när man sitter ner. Den som håller håller marsvinet med en hand under bröstkorgen och en hand bakom rumpan så det inte kan backa. När framtassarna ska klippas så lyfts överkroppen på marsvinet upp, men det sitter fortfarande kvar med rumpan på bordet. När baktassarna klipps så håller man marsvinet med marsvinets rygg mot sin egen mage, fortfarande med ena handen under bröstkorgen och andra under rumpan. Den som klipper håller fast tassen som ska klippas.

Ljungåsen
2018-04-27 19:46
1

Här finns lite bilder på olika sätt att hålla, om man försöker sig på det själv. http://www.guinealynx.info/nails.html

[Wijnja]
2018-04-27 19:47
0

Jag harven med två vinklar

kalindas
2018-04-27 20:28
0

Har en sådan tång också. Har den till katterna.
Får försöka testa igen. De kan ju inte gå med långa klor. Jag får sätta mig där det är ljust så det är lättare att se.

/Elisa

[Wijnja]
2018-04-27 20:30
0

Tyckte det va svårt i början

Ljungåsen
2018-04-28 07:07
0

#7 Jag hoppas det går bra, och att du hittar ett sätt som fungerar. Att damerna har ljusa klor underlättar, för det minskar risken för att man klipper i pulpan. Nedan är en bra video om hur man klipper klor på kaniner. Precis samma teknik fungerar på marsvin också. https://www.youtube.com/watch?v=W9KemnaTGIs

kalindas
2018-04-28 07:59
0

#9 Klippa klor kan jag normalt. Har sex katter och två hundar, plus haft uppfödning av kaniner. 😎
Men de har ju så små tassar och vill inte skada dem. Så jag blir lite blödig. 🙂

/Elisa

Ljungåsen
2018-04-28 08:27
1

#10 Ja, det förstår jag att du kan om du har så många djur. Det blir lättare även med marsvinen när de blir större. Jag tycker att brytpunkten ligger någonstans kring 700 g. När de väl väger så mycket upplevs de inte som lika små och ömtåliga. Blodstopp är också bra att ha, ifall olyckan är framme.