Sellnic
Hej! Jag undrar om någon har haft marsvin som har haft sellnic och hur lång tid ungefär det tog efter man börjat medicinera att marsvinet blev friskt igen? Och om det är något speciellt man bör tänka på under medicineringen? Tacksam för svar!
Har haft sellnick det tog inte så lång tid innan det verkade
Okej vad bra 😊
Glöm inte sanera burarna
Ska man sanera bur och tillbehör vid varje behandlingstillfälle? Tänkte använda virkon. Fick du tillbaka sellnicen något igen?
Jag har två par till marsvin i ett annat rum, de har eget hö, kraftfoder, spån, bytspade och grönsaker. Håller inte på med dem samtidigt (alltså det marsvin som jag misstänker har sellnic och de friska) finns det risk iaf att de kan smittas av sellnic?
Det smittar dem behöver veterinär vård ganska snabbt annars dör dem
#0 Har du läst informationen om marsvinsskabb på guinealynx? http://www.guinealynx.info/mites.html Vad är det för medicin marsvinet får? Stronghold eller Ivomec? Jag har haft ett marsvin som behandlats med Stronghold, i förebyggande syfte. Han var i dåligt skick när han kom in till omplaceringen så för säkerhets skull blev han behandlad mot skabb, och han var inte helt frisk när han kom till mig. De enda direktiv jag fick var att inte pussa honom i nacken, eftersom medicinen applicerades bakom öronen. Burkompisen blev också behandlad. Övriga marsvin här hemma (som bor i andra rum) behandlades inte. Jag höll god handhygien för att inte sprida smitta, och någon smitta spreds inte heller.