Hanar ihop
Har en liten fundering. Har inga marsvin nu och det är säkert 15 år sen jag hade mina. Men då hade jag två underbara pojkar som älskade varandra och var totalt oskiljaktiga. Hade bokhyllebur på den tiden man ansågs "lite konstig" för att man inte hade dom i en liten gallerbur. Men till min fråga. Jag har vänner med marsvin och jag håller ändå lite koll för dom är ju så härliga. Men jag läste länken till Eragons blogg och läste en del inlägg där inne. Har alltid sett Eragons som nåt jättebra hur dom hjälper till och alltid ansett huvudpersonen där väldigt kunnig. Sen att hon verkligen inte gillar uppfödare/utställning är en annan sak. Det är en åsikt och folk har olika helt enkelt. Påverkar inte direkt kunskapen. Men så läser jag att hanar alltid slåss och aldrig ska gå tillsammans. Om inte nån kastreras. Såg bild på en stackars sårig hane och läste att det här händer i stort sett alltid när man har hanar ihop. I och med att det var längesen jag hade mina pojkar så vet jag att saker ändras och man lär sig nya saker hela tiden. Men det gjorde mig nyfiken. Säljer man inte hanar tillsammans längre? Måste man kastrera för att det ska funka? Eller finns det två "läger", ett som tycker hanar ihop funkar och ett som inte tycker det? Blev bara intresserad. Och kommer helt klart inte våga mig förbi nån marknad i sommar om det är vad man kan hitta.
Hanar kan funka alldeles utmärkt ihop. För det mesta faktiskt även om det händer att det inte går.
Det är väl samma som med oss människor. Man kan inte älska alla. Hanar som lever tillsammans ska inte utsättas för frestelsen av att ha honor strax intill eller så utan få leva med varann i harmoni. Då brukar det gå bra : )
Hanar funkar bra ihop. När min egna hane dog så var det bara att köpa en ny utan problem. De kivade lite i början men inget farligt.
Mvh
Mig
Jag gillar Eragons, men att hanar skulle vara ett sådant problem håller jag inte med om alls. Det går alldeles utmärkt att ha två (okastrerade) hanar ihop, om man vet vad man gör. Problemet är att hanar kräver lite mer för att det ska fungera. De behöver mer plats, till exempel. Och man får vara lite proaktiv när någon är i puberteten. Problem brukar det bli med två jämngamla unga marsvin, i en liten gallerbur, och det är just den konstellationen som säljs bland annat på zooaffärer. Med en unge och en vuxen, eller två vuxna blir det sällan problem - om de har tillräckligt med plats. Jag har två pojkpar, och en trio med kastrat och två honor. Samtliga kommer från Eragons, så man adopterar fortfarande ut hanar som kompisar till andra hanar.

Tack för svar. Då är det som "vanligt" iallafall. Det blir lite fel ibland för jag har sett ensamma hanar säljas och dom har aldrig haft en kompis. Och på frågan varför säger dom att dom hört att hanar slåss. Och honor blir ju bebisar. Så infon kan få lite motsatt effekt om det blir ensamma husdjur av det hela. Men då är min nyfikenhet stillad iallafall;)
Jag fortsätter på den här tråden eftersom jag har liknande funderingar. Har åtta marsvin som jag just satt ihop, tidigare bodde de i två olika burar eftersom en vuxen hand ej var kastrerad. Har alltså fem honor och två kastrerade hanar (de är bröder men har bott i olika burar ett tag) samt en fyra veckors hanbebis som också ska kastreras när han är gammal nog. Undrar dels om det överhuvudtaget kan funka med tre hanar i en flock? Sen undrar jag hur lång tid man ska ge dem att bli sams? Om de verkligen slåss, ska jag separera dem då? Den ena stora kastraten går även efter den lille hanbebisen och nosar i hans rumpa, vilket verkar irritera den lille, är det normalt?
För det första kommer din lilla hanbebis att se till att dina honor blir dräktiga. Om han överlever när de vuxna hanarna får korn på vad han gör.
Marsvin kan para från ca 4 veckors ålder så din lilla "bebis" har hamnat i paradiset.
Man ska aldrig ha mer än en hane i en flock. En marsvinshane har ingen aning om att han är kastrerad och fungerar lika bra utan "kulor" men det blir givetvis inga bebisar. De kommer att slåss om honorna till någon står som segrare. De andra som inte kan komma undan i en bur får duktigt med stryk.
Ta bort hanarna från honorna genast och sen får du fundera över hur du vill forma din flock. En kastrat bland honorna och de båda andra hanarna tillsammans någonstans där de inte kan se eller känna lukten av honorna tycker jag låter som en bra idé.
Lycka till med djuren!
Lillyrod har redan sagt allt jag skulle vilja säga, så jag kan bara hålla med.
Tack för ditt svar! Jag läste på Eragons om att sammanföra hanar och det verkar ju som att det brukar funka. Måste jag verkligen ta bort alla hanarna? Bebishanen måste jag förstås flytta men min tanke var att flytta honom tillfälligt så han inte parar sig och sätta tillbaks honom efter kastrationen. Men tre hanar är kanske för mycket.
Tack för ditt svar! Jag läste på Eragons om att sammanföra hanar och det verkar ju som att det brukar funka. Måste jag verkligen ta bort alla hanarna? Bebishanen måste jag förstås flytta men min tanke var att flytta honom tillfälligt så han inte parar sig och sätta tillbaks honom efter kastrationen. Men tre hanar är kanske för mycket.
#9 Det brukar fungera fint att ha två hanar tillsammans. Det brukar också fungera fint att ha EN kastrerad hane tillsammans med flera honor. Ingenstans står det någonting om att ha flera hanar tillsammans med honor. Det gör det inte, eftersom det inte fungerar. Tre hanar är för mycket i en flock. Två hanar är också för mycket i en flock. I en flock ska det vara EN hane. Läs gärna #6 igen. Där har du den enda fungerande lösningen. En kastrat med flocken, och den andra med bebisen.
Ja, det låter väl som den smartaste lösningen att sätta kastraten och hans bebis för sig. Tack för svaret!