Skapa eget hö?
När jag klipper gräsmattan låter jag det klippta gräset ligga kvar några dagar pga lathet. Men nu fick jag plötsligt en ide´.
Det klippta gräset ligger i solen och torkar och kan ju bli jättefint hö till marsvinen,tänker jag? Här i området jag bor,är det dessutom höbrist och hästägare och andra djurägare skriker efter hö.
Detta höet jag får fram när jag klipper gräset är i mycket bättre kvalitet än det hö jag brukar köpa av en bonde. Bondens hö är gult och ser jättetråkigt ut. Mitt är grönt och fint och luktar gudomligt.
Har hört någonstans att man ej ska ha gräsklipparhö till marsvin,men detta är ju mycket bättre kvalitet än det hö jag nu köper? Vad tror ni?
Det är inte bara negativt med gult hö. Gult hö innehåller mer D-vitamin än grönt, som i sin tur innehåller mer betakaroten. http://hippolyt.dk/SE/Rådgivning/Foderskolan/Vitaminer.aspx När man klipper gräsmattegräs med gräsklippare så krossas grässtråna, åtminstone delvis. Detta gör att gräset jäser mycket lättare. Det är svårt att få det att torka tillräckligt fort för att det inte ska bli ohälsosamt att äta. Det är därför man brukar säga att man inte ska ge djur gräs klippt med gräsklippare. Dessutom innehåller gräsmattegräs färre fibrer än det grova gräs (timotej och annat) som odlas för att bli just hö. Jag skulle inte ge torkat gräsklipparklippt gräsmattegräs till mina marsvin.
Vad tror du är mest kontaminerat av skadliga miljögifter?
Dieselavgaser samt ev bekämpningsmedel o luftföroreningar eller dito från en bensindriven gräsklippare?
Intressant frågeställning, blir spännande att följa tråden.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hej!
Det beror till viss del även på vilken gräsklippare du använder. Jag skulle absolut inte mata något djur med gräs klippt med en bensindriven gräsklippare.
Jag "maskinklippte" ibland gräs och matade mina kaniner/marsvin med (men jag gav då gräset direkt dvs. jag torkade det inte eller så). Använde mig av en eldriven grästrimmer och gav som sagt gräset färskt. Detta var när jag vid vissa tillfällen kände mig lite för lat (haha) för att plocka gräs för hand till ett flertal marsvin och runt nio kaniner eller så.
Mvh/Chinesecrestedlover
Långt ängsgräs slaget med lie och torkat i solen, har jag gett mina svin förr när jag hade möjligheten men gräsmattegräs är inte något jag skulle ge till mina marsvin.
#3 En grästrimmer slår sönder gräset på samma sätt som en gräsklippare gör. Mindre mängder färskt gräs (till sju marsvin och en kanin) klipper jag med sax. För större mängder fungerar lie utmärkt, precis som #4 skriver, för en lie skär av grässtråna.
#5 Jo det slår ju av gräset såklart (har ju en liten tråd som slår) och när jag plockade gräs så drog jag upp det/av det…min poäng var väl mer att jag inte torkade gräset (som TS frågade kring i samband med gräsklippare), det gavs direkt och fick ej chans att jäsa (djuren åt det ju direkt).
Nu gjordes detta väldigt sällan ska tilläggas, normalt sätt så plockade jag gräset (och de hade tillgång till massor med hö och så fick de beta gräs själva naturligtvis, kaninerna bodde ute året om och marsvinen fick vara ute under varma dagar på sommaren).
Lie hade inte fungerat då gräset var för kort för det (+ jag har ingen aning om hur man använder en sån, pappa kunde visserligen hantera en lie men…som sagt för kort gräs för att det skulle fungerat bra).
Att klippa med sax hade tagit en evighet med den mängd gräs som jag gav mina djur (och till den mängden gräsätande djur jag hade då).
Mvh/Chinesecrestedlover
Oj vad många svar det blev. Kul,för det är ett intressant ämne. Jag klipper gräset med en vanlig,hederlig handjagare. Jag har en motordriven gräsklippare,ståendes i stallet,men den förstår jag mig ej på,så jag klipper gräsmattan,som för övrigt är 1200 kvm stor,med handjagare🙂 Så den går inte på bensin.
Men ok. Synd att man inte bör ge detta fina hö.
Jag äger ju även en bit mark med lite grovare gräs,på. Kan jag skapa mitt eget hö av det då? Jag har ingen traktor eller något,så då får jag väl använda lie på den "gräsplätten" isåfall?
Om jag skulle använda lie? Skulle det funka med att ge dom det höet? Jag ser det framför mig. Jag slår gräset med lie på en 7 hektar stort område…haha. Men motion skulle jag ju definitivt få.
#7 Lie låter bra, och sedan hässjar du enligt konstens alla regler. https://www.alternativ.nu/index.php?topic=711.0
#8 Tack för den länken. Mycket intressant läsning.
Var för många år sedan medlem på alternativ.nu,och har glömt bort lösenordet på mitt konto,och försökte nå dom för att skapa nytt lösenord,men går ej att nå dom. Det brukar ju vara så att om man glömt sitt lösenord,så klickar man på den raden,och dom skickar en länk där man kan byta lösenord.
Dom skickade aldrig ett mail när jag ville byta lösenord,så jag har ej kunna logga in på mitt konto på länge. Hur gör man i detta fall? Kanske jag angav fel användarnamn,för det var ett bra tag sedan jag loggade in.
Nu kom vi ifrån ämnet här,men tänkte att du kanske vet,eftersom jag vet att även du bor på landet,och kanske är medlem där,och vet hur man når dom när man vill byta lösenord? (En vild chansning här,har inget att förlora på att fråga)
Eller någon annan på forumet som är medlem på alternativ.nu och vet hur man löser mitt bekymmer? Har glömt både användarnamnet och lösenordet…men vill jättegärna logga in där igen ,sedan jag flyttade hit till min lilla gård. Dom tar upp en massa matnyttiga saker för oss som bor på landet,som jag naturligtvis vill vara med och dela kunskaper om.
#9 Jo, jag finns på alternativ, men jag har hittills lyckats komma ihåg mitt lösenord, så just den länken har jag inte testat. Du kan ju alltid skapa ett nytt konto, eller testa att mejla Petter. Jag skickar hans mejladress i PM.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Går alldeles utmärkt att klippa kort gräs med lie så länge man kan slå med lie och har en bra och skarpslipad sådan!
Min brorsa slog mitt gräs på tomten ett år med lie (då det var rätt högt efter vi varit bortresta) och jag torka det och använde som hö utan problem. Kan ju nämna också att min gräsmatta inte är en perfekt "golfgreen" utan innehåller en hel del andra örter och grejer än vanligt "gräsmattegräs" och dryga ut med "vanligt" hö just för fibrernas skull.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu