Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 836 ggr
[Turboträd]
0

fleece frågor

Förstår att de är vissa som har fleece som bottenmatrial. Varför just fleece? Kan man inte ha tex handdukar och något mjukt påslakan (eller något annat slätt material så de inte fastnar med klorna ?

Lillyrod
0

Det ska helst inte vara tyg med trådar. De är fantastiska på att pilla upp trådarna och äta dem vilket inte är nyttigt. Just fleece är inte trådigt : )

Ljungåsen
0

Skillnaden mellan fleece å ena sidan och handdukar / lakan å andra sidan är att fleece inte blir blött på ytan när marsvinen kissar. Dessutom innehåller fleece inga farliga trådar. Jag använder vetbed till mina marsvin (med stallpellets under som absorberande lager). Vetbed blir inte heller blött på ytan, utan kisset rinner rakt igenom. Det är dessutom mjukare och mer tryckavlastande än fleece. Både fleece och vetbed kräver att man punktstädar dagligen och plockar bort alla pluttar.

Momos
1

Lite OT men nämner det eftersom det inte är många som vet detta, om man är mån om naturen bör man undvika fleece (och andra syntetiska tyger av plast), det utsöndrar microplast i vårt vatten varje gång vi tvättar det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klader-av-fleece-fororenar-haven
(Gammal artikel, men på Svenska. Finns mer moderna Artiklar i Engelska om ämnet)

[Turboträd]
0

#3 ja de va det jag tänkte på att jag hört en gång i tiden. Och det vill jag undvika så gott jag kan 🙂 #2 ska kolla upp vetbed! #1 ok! Ja då kanske lakan tex är för tunt och lätt att riva upp iallafall. Ska leta vidare efter något bra material. Bor i lägenhet och vill städa/slänga "så lite" som möjligt. Buren jag hoppas på kan köpa (en begagnad bur, och jag hoppas han håller den till mig han som ska sälja den) är 160*80cm till två killar. Läst att en del slänger bara de blöta varje dag och pillar bort pluttarna och storstäder typ 1-2gång i månaden.

Ljungåsen
0

#4 160*80 cm är en riktigt bra storlek för två killar. Just yngre killar behöver ofta mer plats för att må bra och hålla sams.

[Turboträd]
0

#5 Ja jag är så glad att jag hittade den! Hoppas bara han som säljer inte hittar någon som ger bättre pris, innan vi hinner hämta den 🤪