Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1028 ggr
angelitoo
2019-08-06 11:35
0

Behöver råd

Jag tog precis över 2 omplaceringar, hanar, hem till mig. De ska ha bott ett år hos de tidigare ägarna. De verkar extremt misskötta. Inget hö, inga färska grönsaker, för liten bur, och dålig marsvinsblandning istället för pellets. Dessutom är de extremt rädda för människor, sålunda att man inte ens kan gå in i rummet buren står i. De verkar ha men för livet, extremt traumatiserade. Hur får jag de att känna sig trygga och älskade? Alla matgrejer etc har jag redan ändrat, samt buren. Men det är den sociala biten jag behöver hjälp med. Hur hanterar man 2 marsvin som reagerar på människor som att de blivit misshandlade av dem?

rimfrost417
2019-08-06 11:55
1

Lägg tid på att umgås med dem,prata med dom så de lär känna  igen din röst.Inga hastiga rörelser och framför allt tålamod.Marsvin är bytesdjur i det vilda därför är de lättskrämda så ta det försiktigt,det ger resultat med tiden.Lycka till!

Ljungåsen
2019-08-06 12:13
5

Så himla bra gjort av dig att du tagit emot dem! Du har nu världens chans att kunna göra deras liv helt fantastiskt, precis som de förtjänar. Jag har tagit emot omplaceringsmarsvin i många år nu, och även om de flesta är misskötta på ena eller andra sättet, så har jag bara haft en som faktiskt blivit misshandlad. Han blev tam till slut han med, men det tog rejält med tid. Det som var nyckeln var egentligen två saker. Dels att hans låda stod i det rum där vi är mest, så att han vande sig vid att vi rörde oss omkring honom. Jag pratar alltid med alla mina marsvin, så jag pratade mycket med honom också, varje gång jag rörde mig i närheten av hans låda. Men det viktigaste var nog rutiner. Grönsaker två gånger om dagen, vid samma tid varje dag. Och samma ritual när jag serverade, samma ord när jag pratade. Likadant jämt, så han kunde räkna ut i förväg vad som skulle hända. Förutsägbarheten gjorde honom mycket mindre rädd. Många rädda marsvin kan man tämja genom att plocka upp dem i knät, ge dem en filt att gömma sig under och muta med något jättegott. Gurka till exempel. Det fungerade inte på min fegis, men kan vara värt ett försök. Ta då alltid båda tillsammans, och ha tålamod. Jag brukar ligga i soffan med tv på låg volym så blir det inte långtråkigt.

Demeter
2019-08-06 12:43
1

Så himla fint gjort av dig!

Jag har två fina omplaceringar som också är rädda me det går framåt! Jag har en gammal tröja som jag brukar plocka upp dem i och bjuda på något gott t ex jordgubbar och dem älskar det! Se till att prata med dom i buren och att klappa försiktigt.

Ljungåsen
2019-08-06 12:54
3

Glömde skriva i förra inlägget att de flesta marsvin som fått så dålig kost som du beskriver har C-vitaminbrist. Just C-vitaminbrist är lurigt, för det märks inte förrän det gått rätt långt, men det ger skador långt innan. Framförallt är det leder som påverkas, och det ger smärta. Normalt behöver marsvin mellan 10-30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt. Marsvin som varit utsatta för brist mår bra av doser upp till 50 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt, under en begränsad period. Så stora mängder kan vara svårt att få i dem bara genom grönsaker, så då kan man ge lite askorbinsyra på en gurkskiva, alternativt upplöst brustablett i spruta direkt i munnen. Om du märker av någon störning i rörelsemönstret så rekommenderar jag ett veterinärbesök så du kan få Metacam utskrivet. Det är både smärtstillande och antiinflammatoriskt, och fungerar bra för att lindra smärta orsakad av långvarig C-vitaminbrist.

[lifebyanki]
2019-09-06 11:11
1

Som en sagt, prata, prata och prata, gör så dom kopplar din röst med något bra, prata när du går in i rummet, när du går ut, när du ger dom mat, mina var extremt blyga, kunde knappt ta ett djupt andetag första veckan utan att dom fick panik, dom verkade missköta av ägaren jag köpte dom av tyvärr:/ men jag pratade, läste ur en bok, tillslut vågade dom vara utanför sitt hus i buren, fortfarande livrädda när jag gick förbi eller in i rummet men pratade alltid när jag gick förbi och sa hej och hejdå, då visste dom att det var jag och att dom inte behövde vara rädda, pratar fortfarande med dom när dom blir rädda och det funkar, inte för dom blir rädda så mycket längre men det händer att dom stannar upp av rädsla men jag börjar prata och dom blir lugna direkt, det är iallafall mitt största tips, sen självklart ge dom tid, ge dom massa goda grönsaker (gärna i samband med din röst) mina marsvin känner ju igen mina fotsteg vid detta laget.

angelitoo
2020-11-27 22:35
2

Hittade mitt gamla inlägg igen, och kände att jag behövde uppdatera ifall någon ser detta. Efter många om och men så är de två herrarna supertama, och de brukar sova på/bredvid mig när jag spelar eller kollar tv. Lite kärlek och engagemang kan gå långt