Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 196 ggr
anne_123
2020-08-08 10:31
0

Knöl igen

Hej, i måndags behövde jag ta bort mitt finna marsvin skorpan… Pga eelak artad tumör Nu idag när jag tog ut mitt andra marsvin kakan så känner jag att hon har fått en knöl på höften. Blir så besviken ledsen…… Men min fråga är gör jag nåt fel. I utfodringen eller annat. Varför får dem knölar hur kan jag förhindra det. Är det bara ren otur att det händer på två av mina marsvin /från en ledsen anne

Ljungåsen
2020-08-08 10:41
1

Så ledsamt att även Kakan fått en knöl. Rekommenderar ett veterinärbesök snarast, så du får klarhet i vad det är för slags knöl. Ofta så hittar man ingen egentlig anledning till att en del marsvin får knölar, och andra inte. Det enda samband jag känner till mellan knölar och kost är aterom (talgkörtelcystor). De påstås vara vanligare hos överviktiga marsvin. Om Kakan och Skorpan var släkt med varandra så kan man ju också tänka sig att ärftlighet kan vara en faktor. Det under förutsättning att de har samma typ av knöl, och det får vi verkligen hoppas att det inte är.

anne_123
2020-08-08 10:55
0

Dem er inte släkt på något sätt, ska kolla upp det fort då knölen ändå är mycket liten.

Ljungåsen
2020-08-08 11:08
0

#2 Ja gör det, så hoppas vi på att det är något ofarligt den här gången. Om Kakan blivit ensam nu när Skorpan försvann så hoppas jag du har planerat att skaffa henne en ny kompis.

anne_123
2020-08-08 11:15
0

Nej utan har 3 st nu efter vi tog bort skorpan. Men har faktiskt en plan att adoptera 2 marsvin som bortskänkes i linköping så dem ej kommer till dåliga hem. Men vi får se, har inte tagit bort kakan från de andra tycker du man behöver det?

Ljungåsen
2020-08-08 11:21
0

#4 Nej det tycker jag inte du ska göra. Hon har det mycket bättre om hon får bo med sina kompisar. Jag sätter bara ett marsvin ensamt om det är jättesjukt och kompisarna börjar bli elaka, eller då det är nyopererat eller så.