Bolla idé om botten
Hej! Då jag har parkettgolv så blir marsvinens golvtid i en stor aktivitetshage i mitt sovrum. Jag har uppsugande dukar underst och sedan flera lager filtar. Tyvärr så är min pojkvän av sorten att han ogillar lukten av marsvin och därför hälsar han sällan på hos mig men jag vill ändra på detta. Jag har även märkt att jag själv tycker filtarna kan lukta om dom är många, även om jag byter ofta, jag tycker dom kan lukta marsvin även helt nytvättade. Det är alltså doften av svin och inte avföring som är bekymret. Då jag har dom på golvtid ganska länge under dagarna så vill jag ha det mjukt om tassarna så att bara ha en filt för luktens skull känns snålt. Hur tror ni att det skulle funka med skummadrass underst, ex sån för spjälsäng? Flera stycken bredvid varandra då alltså. Och om man täcker skummadrass med uppsugande material runtom så att kisset inte kommer igenom? Och såklart en filt överst. Det skulle bespara mig en massa tvättande då tvättid inte alltid är lätt att få här i lägenheterna.. tänker jag i nattmössan? Någon som ser problem med detta som jag inte ser? Tack på förhand!
Vad jobbigt att han har problem med lukten av marsvin. Funderar på att du säger att filtarna kan lukta marsvin även som nytvättade. Ättika i sköljmedelsfacket brukar vara ett bra sätt att bli av med lukt. Samt att köra filtarna i 60 grader. Om de luktar mindre marsvin som nytvättade, så borde du ju kunna fortsätta som du redan gör, menar jag. Ett annat alternativ är att ha färre filtar på golvtidsytan, och ha mindre bitar av vetbed på deras liggplatser. Vetbed är mjukt och tryckavlastande, och går att köra i tvättmaskinen. Jag tycker att nedkissad vetbed luktar mycket mindre än nedkissad filt, men det kanske är personberoende? Vill du ha någon sorts madrass på golvet så skulle jag nog leta efter en lite tjockare gymnastikmatta snarare än att ta en spjälsängsmadrass. Jag tror den blir för mjuk, och svår att hålla torr och luktfri. En gymnastikmatta kan man spreja med ättiksvatten och torka av, ifall det läcker igenom.
Tack! Ska testa ättika, men blev väldigt inne på idén med gymnastikmatta då det skulle bespara mig en hel del tvättande att slippa ha flera filtlager under den översta, ska kika på detta! :)