Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 444 ggr
Mini.marsvini
2020-08-23 17:35
0

Filt eller spån?

Hej! Tycker ni filt eller spån är bäst? Själv har jag spån men tycker det dammar lite, men mest är jag lite sisådär om det är bra för mitt gamla marsvin. Samtidigt så funderar vi nu på att bygga en större bur i min syrras rum (72x150) så vad tycker ni? Filt eller spån?

Ljungåsen
2020-08-23 18:11
0

Jag använder vetbed, med stallpellets under som absorberande lager. Det är helt dammfritt, men leder till en massa tvätt. Och man måste plocka bort alla pluttar minst en gång om dagen. Ett av mina marsvin har kronisk rinit och tål inte damm alls, så spån fungerar inte här.

My5665
2020-08-23 23:54
0

Jag använder ett tjockt lager med filtar i alla burarna förutom i deras toalådor. De har även en stor hög med hö som dem kan gräva i och ibland strör jag även ut lite havre gryn i höet.

#1 Vad är kronisk ringt för något?

Ljungåsen
2020-08-24 07:09
1

#2 Kronisk rinit är en svullnad i noshålan som tränger ihop nosborrarna och gör det svårare att andas. Eftersom marsvin andas uteslutande genom nosen, så är det inte så bra. Damm och torr luft gör det svårare att andas för honom. Den troliga orsaken är att han har väldigt kort nos, så sakerna på insidan får inte riktigt plats. Precis samma typ av andningssvårigheter som finns hos många trubbnosiga hundar.