Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendeskötselhälsa
Läst 323 ggr
Wilmalovisa07
0

Marsvins tänder

Hej! Mitt ena marsvin har tappat en bit av sin ena undertand! Han äter som vanligt och sånt men är det något att oroa sig för? Det jag brukar ge det på dagarna är pellets, mat från märket brit, hö, gnagpinne, gräs och vatten. Mina andra 3 marsvin äter lika dant och har alla sina tänder kvar.

• Redigerat 2021-06-11 21:40 av Cireea
Wilmalovisa07
0

Dem får självklart massa grönsaker också!

Ljungåsen
0

Marsvins tänder växer ruskigt fort, så tanden kommer snart vara normallång igen. I länken nedan finns bilder, där du själv kan se hur fort en avbruten tand växer ut. https://www.guinealynx.info/teeth_broken.html Det jag skulle börja fundera på är hur tanden har brutits, för ett friskt marsvin bryter inte tänderna bara sådär. Ofta handlar det om någon typ av skada, som ett fall, eller om dålig kvalitet på tänderna, exempelvis pga bristfällig kost, framför allt då c-vitaminbrist.

Wilmalovisa07
0

Hej igen! Tack för svaren! Han har inte trillat eller något! De får c vitaminer i deras vatten och har sätt att han dricker jätte mycket

Ljungåsen
0

Ha ordentlig koll på att han äter. Eftersom tanden är av så kan han ha svårare att bita av, så man kan behöva skära hårdare grönsaker som morötter i tändsticksformat för att han ska kunna få in dem i munnen. Vägning är bästa sättet att ha koll på att han äter. Vanlig köksvåg, samma tid varje dag tills tanden har vuxit ur. Händer det en gång till så skulle jag ta honom till veterinären, för undersökning.

91Marran
0

C-vitamin i vattnet dunstar med tiden. Bättre med c-vitaminpulver att strö över grönsakerna.

Mvh
Mig