2 eller 3 marsvin
Hej! Om ca 2 veckor får vi hem två marsvinstjejer och det ska bli så spännande. Men den sista tiden har jag börjat fundera på ifall vi kanske skulle skaffa 3 istället för 2. De 2 marsvinstjejerna vi väntar på är syskon men funkar det att sätta ihop dem med en annan hona frpn en annan kull eller skapar det bara bråk? Är det bättre att köpa ett tredje när dessa två har blivit lite vana vid oss eller bättre att sätta ihop de samtidigt så alla blir nya hos oss samtidigt? Är det bättre med en äldre hona då eller kan man sätta ihop dem med ännu en liten?
Många frågor 🙂 hoppas någon har något svar iaf 🙂
- Redigerat 2021-06-11 21:38 av Cireea
Absolut bästa sällskapet till två honor är en kastrerad hane. Med bara honor tillsammans så riskerar du att de börjar tjafsa med varandra vid brunst. En del kan faktiskt bli fruktansvärt otrevliga mot varandra. Finns det en kastrerad hane i flocken så håller han den brunstande sysselsatt, och bidrar till harmoni.
#1: okej 🙂 då ska jag ta mig en funderare på det istället. Men är det bättre att vänta med att sätta in en kastrerad hane till honorna, de kommer ju bara vara "bebisar" fortfarande när de kommer hit. Eller bäst att sätta ihop dem samtidigt?
#2: Jag skulle absolut sätta ihop dem samtidigt. Eftersom han kommer vara lite äldre (det krävs ju en viss storlek för att kunna kastreras) så kommer han att vara en enorm trygghet för småflickorna. Jag ser ingen vinst alls i att vänta, faktiskt.
#3: Då ska jag se mig runt lite efter en kastrerad hane och hoppas de går att hämta samma dag isf 🙂 ska även prata med uppfödaren vi köper honorna ifrån och se vad hon säger. Tack för att råd 🙂