Låg i vikt
Har en marsvinshane som jag märkt är lite tunn, han väger 1033 och är snart 3 år, stödmatade honom och då gick han upp i vikt men när jag slutade så gick han ner igen. Han är väldigt matglad fortfarande, skriker efter mat och äter gärna, inte märkt någon skillnad i hans beteende heller. Vi i familjen tror han äter långsamt så han får mindre mat än den andra.
Vad kan man göra? Vad kan man ge honom så han går upp i vikt igen? Ska ha honom ensam någon timme varje dag så han äta själv
Jag skulle ta honom till veterinären för kontroll, för att kunna utesluta att det är ett fysiskt problem. Det finns många saker som kan orsaka att ett marsvin har problem med att gå upp i vikt. Kindtänder, Artros i käkleden, sköldkörtelproblem.
När det gäller maten, så kan det mycket väl vara så att kompisen roffar åt sig mer av det goda. Det kan man lösa genom att servera mat i varsin skål, samt sticka till den tunne lite extra godis. Ärtplättar brukar vara bra, om han äter sånt. Kligröt (critical care, kruskakli, fiberhavregryn och vatten blandat till en gröt) kan också fungera.
Jag skulle inte regelbundet separera honom från kompisen under så lång tid som en timme. Det ökar risken för att de slutar komma överens.
Men som sagt, jag skulle börja med ett veterinärbesök.
#1:
Okej, får fixa veterinär besök
Dom har redan en varsin matskål
Ska jag ta honom undan en kortare stund då? Så han får chans att äta lite mer? Han mumsar gärna i sig "godis" när han får chansen. Ska jag undvika att ge honom gurka och mer vattniga grönsaker tills han vikt är mer stabil?
#2: Det går ju att göra på flera sätt. Antingen plocka upp den som behöver lite extra och mata honom i knät, eller plocka upp den andre och servera något gott, typ kligröt, till den tunne i buren under tiden.
Det jag skulle undvika är att alltid lämna samma marsvin kvar i buren (han kan få för sig att det är bara hans bur), och sen se till att tiden de är isär är så kort som möjligt. 10 minuter kan vara ett bra riktmärke.
Jag skulle kanske inte sluta ge gurka helt, men bara ge lite, och istället ge mer av mer näringstäta grönsaker som paprika, morot, olika sorters kål.
Avslutningsvis så skulle jag också se till att de får ett riktigt bra hö, gärna ett som ligger lite högre i protein.
#3: Tack så mycket för hjälpen
Dom får ett hö från bonde, grovt och fint hö.
Varit väldigt orolig för honom men det ser ljust ut ännu
Liten uppdatering
Vägde honom och han vägde då 1063
Han fick sedan sitta hos mig och mumsa grönkål, broccoli och lite godis (men han ville mer ha grönsakerna) när han inte ville ha mer vägde jag honom igen och då var det på 1080.
Han tuggade gärna i sig av maten och har nu bestämt sig att vila efter maten, svårt när man äter en del
Man blir orolig när någon tappar i vikt, så är det bara.
Om man ska kunna jämföra olika vikter med varandra så är det smartaste att man väger vid samma tidpunkt varenda gång, just för att vikten varierar över dygnet. Som du mycket riktigt konstaterade så blir han tyngre efter han har ätit. Sen kissar och bajsar han, och blir lättare igen. Jag brukar väga krassliga marsvin det första jag gör på morgonen, före frukost. På så vis så ser jag vad de väger när de varit tvungna att äta själva under natten.
Jättebra att du har bra hö!
#6:
Väldigt sant, ska väga honom innan jag går till skolan då
Man blir ju riktigt orolig, hoppas hans vikt blir stabil snart igen bara.
#7: Jag tycker dock fortfarande att du ska ta honom till veterinären. Det kan vara någonting som är fysiskt fel.
#8: ja absolut!
Vill bara komma med en uppföljning, han fick stödmatning och gått upp i vikt igen och äter helt på egen hand nu och har gjort ett tag, maten är mer fördelad mellan killarna nu också, vet inte varför men det blev så helt plötsligt.