Bottenmaterial till marsvin
Jag har spån från gran till mina marsvin men jag har läst att när det kommer i kontakt med urinet bildar det ett ämne som kan vara cancer framkallande. Och jag undrar vad som är bäst till bottenmaterial alltså suger upp vätska bra och inte luktar samt att det måste vara bra för dom.
- Redigerat 2021-06-11 21:29 av Cireea
Just nu har jag blandat med alspån och halm med tidningar under i ena delen av buren, och på den andra delen har jag fleece.
Jag själv skulle nog för priset tipsa om fleece eller vetbed med kanske stallpellets under (fått tips om det) då det går att tvätta istället för att köpa nytt. Dock så luktar det mer, tycker jag, än när man har alspån och hö/kutterspån eller annat. Kutterspån dammar ganska mycket också. Jag är ingen expert men detta är bara vad jag tycker. Och jag tror att alla tycker olika, så testa något nytt och se vad du tycker om det. Tänk bara på marsvinens små fötter.
#0: Vill du ha strö, så tycker jag att Easyströ är överlägset bäst. Det är värmebehandlad, hackad halm. Mjukt och trevligt och suger upp kisset bra.
Enda gången jag inte rekommenderar Easyströ är om du har hanar som gillar att släpa snoppen i marken, för då kan det fastna extrema mängder skräp just där.