Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsjukdomar
Läst 203 ggr
K_a_r_i_n
2021-02-17 10:34
0

Ringorm?

Min son verkar ha fått Ringorm, var på vc igår och läkaren tyckte det såg ut som det. Vi har två marsvin men ingen av dem har synliga symptom. Marsvinen är 1,5 år och har sedan de köptes inte varit i kontakt med något annat djur. Ett av dem var hos veterinären i slutet av oktober men förutom det har de bara varit hemma. Kan marsvinen bära på smittan länge utan att de får symptom? Hur kan man ta reda på om marsvinen är bärare när de inte har symptom?

• Redigerat 2021-02-17 10:34 av K_a_r_i_n
Ljungåsen
2021-02-17 14:06
0

Marsvin kan vara symptomfria smittbärare av Ringorm i evigheter. Dina marsvin kan alltså ha haft smittan med sig hela tiden, eller så är de inte smittade och sonen har fått sin Ringorm någon annanstans ifrån, och kan smitta marsvinen ifall han handskas med dem.

Här är en länk till en (visserligen rätt gammal) artikel om marsvin och Ringorm. Behandlingen är inte så jobbig, däremot så är den sanering som krävs för att bli av med det riktigt omfattande.

https://marsvin.ifokus.se/discussion/1283582/ringorm

För att reda ut om dina marsvin har Ringorm så krävs ett veterinärbesök, där det tas prov som skickas på odling.

Om det var mina marsvin så skulle jag börja med att ringa och prata med en marsvinskunnig veterinär, för att se om det är någon idé ens att ta prov på symptomfria smittbärare.

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
K_a_r_i_n
2021-02-18 14:37
1

#1: Stort tack för ditt svar och dina råd samt länken till artikeln.