Marsvin
Jag undrar hur mycket pellets två marsvin ska få per dag och även vilka grönsaker som passar bra?
Just nu ger jag dem regelbundet tillgång till hö och jag använder pellets från märket Brit. Dem får även en hyfsat stor grönsaksskål om dagen som kan innehålla bland annat: Romansalllad, broccoli, paprika, gurka och lite då och då små morotsbitar som godis. Nu när det är lite varmare får dem även en näve med färskt gräs från trädgården!
De flesta vuxna marsvin behöver inga pellets alls. Hö däremot ska de alltid ha fri tillgång till. Det bästa sättet att hålla veterinären borta är att se till att marsvinen äter mycket hö, av god kvalitet. Grönsakernas huvudsakliga syfte är att ge marsvinen det c-vitamin de behöver, så c-vitaminrika grönsaker som paprika är bra.
Vidare läsning:
https://www.eragons.se/om-marsvin/foder/
#1: ok, tack så mycket! Jag ska börja använda pelletsen som lite godis istället eftersom att den ena av mina två marsvin är lite, lite överviktig.
En till fråga jag undrar är om vilken djuraffär som är bäst att handla saker till marsvin? Jag söker efter fler hus, tunnlar, bäddar och eventuellt någon tuggleksak eftersom att jag planerar att göra en lite större bur åt dem och har därför mer plats åt sånt:)
Angående ny bur så undrar jag även vilket mått som passar bra till två marsvin? Just nu har jag minimum tror jag och den är cirka 120x60. Jag ska då göra en hemmagjord bur utav träplankor och jag planerar att lägga till ett litet loft om det funkar bra för marsvin!
Som det kanske märks är jag ganska ny med marsvin och vill få reda på allt jag kan! Uppskattar svar som är helt säkra och utförliga!
Om du är ny marsvinsägare så rekommenderar jag att du laddar ner Eragons informationsmaterial och läser igenom. Där finns mycket samlad baskunskap om marsvin.
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/
Jag tycker att 160*70 cm är minsta lämpliga yta för två marsvin, men ju större desto bättre. Marsvin brukar uppskatta att ha all sin yta I ett plan, och en del vägrar ramper helt och hållet. Skulle du ändå bygga någonting med ramp, så tänk på fallrisken! Marsvin kan skadas illa av att falla bara någon decimeter, så det behövs rejäla kanter både vid själva rampen och vid loftet.
När det gäller djuraffärer så undviker jag personligen affärer som säljer levande djur. Bäddar och mössor finns att köpa i Eragons webshop.
https://www.eragons.se/webshop/
Som hus använder jag barnpallar i plast. Den här är en favorit. Marsvinen känner sig trygga, samtidigt som jag lätt kan ha koll på dem. Och ingen kan bli instängd av den andre.
När det gäller tuggleksaker så är det ingenting som klår färska grenar. Sälg och äpple brukar vara mest populärt.
#3: Tyvärr så har jag inte plats med en sådan stor bur för tillfället, men om 2 år ungefär så har jag det! Den buren jag funderar på att bygga nu kommer att vara cirka 140x70 eller någon centimeter större. Och tack för tipset med loftet, jag har såklart redan tänkt på fallrisken. Nu när du säger det så kanske jag skippar det med loftet.
Nu ska jag kolla in butiken du länkade och hoppas att något som passar finns där!