Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterohyrainredninghälsa
Läst 206 ggr
Cola&Bacardi
0

Funderingar ang ringorm-sanering

Hej! Jag har några frågor ang ringorms-sanering. Misstänker att mitt ena marsvin visar symptom på Ringorm och ska till veterinären. Hoppas så klart att det inte är Ringorm men utifall att så är fallet har jag här några funderingar.

• Kan man använda Virkon på trä? Hur bör jag göra med en bokhyllebur t.ex?

• Bör ALLT tvättas upprepande gånger? Som jag fattade ska marsvinen och det dom varit i kontakt med tvättas med virkon i samband med att marsvinen behandlas vilket sker x-antal gånger?
Men om man tvättar t.ex tillbehör med virkon när marsvinen får sin första dos och sen stoppar undan dom sakerna? Måste även dom undanstoppade sakerna tvättas igen när marsvinen behandlas för andra gången, även om dom sakerna inte varit i kontakt med marsvinen? (Hoppas frågan är förståelig)

Tacksam för svar

Mvh Linnea 

• Redigerat 2021-06-11 21:19 av Cireea
Ljungåsen
0

Ja, Virkon kan användas på trä, men det sliter. Jag skulle inte använda det upprepade gånger på en bokhyllebur, utan sanera den en gång och ställa undan, och låta marsvinen bo i något mer lättsanerat under tiden som behandlingen pågår.

Saker man ställer undan, på ordentligt avstånd från där marsvinen vistas, typ i andra änden av huset, behöver inte saneras upprepade gånger.

Ringorm är ett elände. Hoppas du slipper.