Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsjukdomar
Läst 130 ggr
Randomel93
2021-05-06 15:30
0

Lunginflammation

Hagrid hostade till två gånger igår och ville inte vara med på morgonstädningen imorse som han brukar (han raggar gärna på sopborsten annars) så vi åkte till kliniken, röntgen och stetoskop visade på lunginflammation så nu behandlar vi detta. Måste jag separera honom från dom andra? Han blir sjukt deppig av att vara själv och strök nästan med en gång tidigare av ensamhet så jag funderar på att riskera att dom andra smittas men det kanske äe lika dumt det.

Ska jag undvika att släppa ut dom på golvet för aktivitet under behandling så att han får vila ordentligt? Hur har ni andra gjort när en haft lunginflammation?

Ljungåsen
2021-05-06 15:47
0

Stackars Hagrid.

Jag har varit med om en lunginflammation. Då separerade jag inte, och kompisen blev inte smittad. Rent generellt så undviker jag så långt som möjligt att ha ett marsvin ensamt. Enda gången jag har det är om någon är så dålig att kompisarna blir elaka, eller om någon har ett sår som den inte får ha i fred. Annars är mina alltid tillsammans.

Jag har ännu inte varit med om en enda gång då mina marsvin smittat varandra, så den risken tror jag är minimal faktiskt.

Jag skulle hålla samma rutiner som vanligt. Han kan vila lika bra på golvet som i lådan, om det är det han behöver. Lagom aktivitet är bara nyttigt.

Randomel93
2021-05-06 20:02
1

Tack, då fortsätter vi som vanligt. Han är bra mycket piggare redan nu med smärtlindring och efter droppet han fick så jag håller tummarna!