Två marsvin?
Jag hittar ingen information om detta: jag har sett att dom flesta har fler än två marsvin, är det dåligt om man skaffar två?
- Redigerat 2021-08-31 12:34 av Cireea
Hanar ska hållas i par, så vill du ha två marsvin så fungerar det utmärkt med två pojkar. Däremot så vill du inte ha två jämngamla, unga marsvin, för då blir det nästan garanterat en massa tjafs under puberteten - alldeles oavsett vilket kön marsvinen har. Ofta pratar man bara om hanar som bråkar, men honor kan vara minst lika elaka mot varandra, speciellt om de bara är två.
En bebis, och en rejält vuxen (minst två år gammal) är den bästa kombinationen för hanar. Då får den lille en "pappa" som visar honom hur allt ska gå till och risken för tjafs under puberteten minimeras.
Vill du hellre ha honor så är den bästa nybörjarkombinationen två honor och en kastrerad hane. Han håller ordning på tjejerna, och håller de sysselsatta vid brunst, så de inte har tid att jäklas med varandra.

Om jag skaffar två unga marsvinsbröder. Borde jag skaffa en äldre herre till dom då?
#2: Nej, det borde du verkligen inte. Hanar ska hållas i par, inte i grupp.
Dessutom är det mindre smart att börja med två jämngamla, unga hanar. Om du absolut måste ha en liten så får både han och du det betydligt trevligare om kompisen är vuxen, 18 månader eller äldre.
Två jämngamla småkillar kan hamna i en enorm kamp om dominansen under puberteten. Det är inte roligt för någon.

Oj. Ok. Dom är tre månader nu.
#4: Ja, då har du en utmanande tid framför dig. Vid två år är de vuxna och hormonerna har lagt sig.
Jag hoppas de båda pojkarna bor tillräckligt stort, med tillräckligt mycket sysselsättning så det finns en chans att det fungerar.

#5: tack. Jag undrar om du har några tips förutom dessa ovan? Har beställt en c&c bur och tänkte bygga den så stort som får plats i vårt vardagsrum. (79+200)
#6: Det låter verkligen som en utmärkt burstorlek för två pojkar. Det ger dem goda förutsättningar.
Standardtips annars är att ha åtminstone två av allting. Två matskålar, två höhögar, två vattenflaskor, åtminstone två gömställen, gärna fler. Inga gömställen med bara en ingång - man vill inte att någon ska kunna stänga in den andre. Jag tycker bäst om pallar i plast, typ de här
När du städar i buren, städa inte bort precis all lukt. Om det inte luktar hemma så kan det bli bråkigare.
Håll Talgkörteln ordentligt ren. En del triggas väldigt av smutsig talgkörtel, egen eller kompisens. Samma gäller snopp och pungsäck. Se instruktioner i länken nedan
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1460951/intimhygien-for-marsvinspojkar
Och plockar du upp dem i knät, så gör det alltid med båda pojkarna samtidigt. De ska inte vara ifrån varandra, framförallt ska ingen vara ensam i buren.
Det är väldigt mycket enklare att förhindra bråk om det inte eskalerat allt för mycket. I länken nedan finns många goda råd man kan ta till om det blivit bråk (det står om hanar en bit ner på sidan).

#7: tack snälla för tips! Den där sidan är min bibel redan ☺️☺️☺️❤️
#8: Även guinealynx är en fantastisk sida med information, speciellt avseende sjukdomstillstånd.

#9: underbart tips, tack! Du vet man läser och läser men när det gäller djur så är det svårt att få all info tycker jag. Det tar tid. Men det är såna här tips som gör att man kommer framåt i lärandet. 🌸