Förlossning
Min ena flicka började förlossning idag och första ungen kom ut 12:48, det har sedan kommit en till unge, båda dödfödda tyvärr men det har kommit ut 2 moderkakor efter utan ungar, med 1 av ungarna fanns det en moderkaka, så 3 moderkakor och 2 ungar, bör jag vara orolig? Ska jag till en veterinär?
Inga kommentarer ang att mitt marsvin var dräktig tack, jag är allt för orolig för att ta den diskussionen just nu
#0: Alltid bäst att börja med ett telefonsamtal till veterinär än att ställa frågan på ett forum i såna här situationer. Håller tummarna för att allt går bra!
// Harley
#1 absolut, min hjärna funkar inte helt för stressen men ska ringa!
Mamman verkar må bra iallafall, hon äter och springer runt men vill inte att något ska hända henne såklart
Är du säker på att det är tre moderkakor så ja, då skulle jag vara lite orolig och det är definitivt dags att kontakta marsvinskunnig veterinär och berätta vad som hänt. Dom kommer förhoppningsvis kunna vägleda dig rätt och hjälpa dig fatta beslut om vad som bör göras härnäst.
Finns det en tredje unge därinne så måste denna ut. Om den inte kan födas fram måste mamman opereras och ungen plockas ut den vägen. Om det är akut och mamman behöver komma in för operation direkt eller om man kan ha is i magen ett tag till och vänta på att ungen kommer ut självmant kan bara en marsvinskunnig veterinär hjälpa dig att bedöma.
Det kan gå extremt snabbt utför med marsvin, så jag tycker du ska ringa så fort som möjligt.
Utöver det kan du försöka få kontakt med en kunnig, erfaren uppfödare som också kan bidra med egen erfarenhet och stöd om du inte redan har kontakt med en.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#3 jag tror det var 3 moderkakor, honan verkar må bra, hon är mycket matglad och sprallig och känns inte som det finns någon unge kvar men jag är ju ingen veterinär.
Har inte lyckats få tag på en veterinär ännu men ska leta efter någon marsvinskunnig som är ledig på helgen, har ju inte behövt kontakta veterinär på helgdagar förut
Jag uppdaterar följande och förhoppningsvis kommer allt detta sluta bra
#4: Anledningen till att jag frågar om du är säker på att det var tre moderkakor och inte en moderkaka och till exempel efterbörd som kom ut på slutet är att det avgör hur akut situationen är.
Finns det en unge kvar därinne kommer det behövas en operation för ungen kommer börja ruttna (är osäker på vilka ord som beskriver det bäst) och förgifta mamman, vilket kommer ta död på henne. Hur snabbt det går varierar, men ju längre tid som går, desto större risk för en tragisk utgång.
Eftersom att det har gått över ett dygn nu så känns det ganska säkert att säga att en eventuell tredje unge inte kommer komma ut av sig själv. Veterinär och ultraljud för att se så att det inte finns någon unge kvar därinne så fort som det bara går är min absolut bästa rekommendation i och med att du tror att det var tre moderkakor som kom ut.
#5 vet ju absolut inte hur skillnaden på det ser ut, det kom iallafall ut 2 klumpar efter födseln och så var det en moderkaka med 1 av ungarna, jag tar hellre det säkra före det osäkra och kollar hos en veterinär! En gång för mycket än en gång för lite.
Uppdaterar om följande sedan
#6: Det låter jättebra! Jag hoppas ni får tid snart och jag håller tummarna för att det bara var två ungar så att det inte ligger någon kvar därinne.
Sen så beklagar jag naturligtvis den oerhört sorgliga utgången med förlossningen och bebisarna. Det är tyvärr relativt vanligt att det händer, men inte mindre tragiskt för det.
Efter mycket så kan jag säga att allt är bra med marsvinet!
Tack för stödet och hjälpen!
#7 ja, dödsfallen är tragiska men något som händer, tyvärr
#8: Fantastiskt att höra! Håll ett extra öga på henne den närmaste tiden för att vara säker på att det fortsätter vara så. Det är inte ovanligt med komplikationer ett tag efter en förlossning heller, tyvärr.
#9 vi håller koll här hemma men hon blir mer lik sig för varje dag! Men håller självklart ett öga på henne, saker kan vända snabbt