Fem åring hane pellets?
Jag har ju tre marsvin, två tjejer på ett år och ett kastrat på fem år. Jag har hört från uppfödaren att när dom är äldre än fyra ska dom ha fri tillgång till pellets. Men ettåringar ska ju inte ha fri tillgång till pelletsen. Hur ska man lösa så att bara 5-åringen får fri tillgång till pelletsen? Eller är det nästan omöjligt?
- Redigerat 2021-08-31 12:32 av Cireea
Fri tillgång till pellets mår inget marsvin bra av, är min bestämda uppfattning. Man vill ju att marsvinen i första hand ska äta hö, så att deras tarmar får fiber att jobba med, och så att tänderna slipas som de ska.
#1: okej men hur mycket ska jag ge isåfall?
#2: Jag ger inte pellets själv alls, mer än som godis som handmatas, och det handlar om enstaka pellets per marsvin och dag.
Mina marsvin får kornkross som kraftfoder, kompletterat med lite extra ärtplättar till de som har svårare att hålla vikten.
Väger du varje vecka? Det i kombination med att känna på marsvinen och avgöra om de är lagom tjocka styr hur mycket kraftfoder varje enskilt marsvin behöver.
Jag väger varje vecka och alla väger runt ett kilo. Jag ger Stampe till foder, det är inget dom tycker är så gott så det är svårt att handmata dom.
#4: Runt kilot är ganska lite för en hane, men han kanske är av mindre modell? Känns han bra i hullet så väger han ju lagom.
Han är ju fem år men han känns inte särskilt mager när man känner på honom och han äter bra och är väldigt pigg.
#6: Då väger han säkert lagom för att vara han. De femåringar jag har haft har vägt lika mycket när de var fem som när de var två, så jag ser inte att åldern ska spela någon roll för vikten, faktiskt.